Stemmer fra lærerværelset
No image

Stemmer fra lærerværelset

Gymnasieelever dropper lektierneHver tredje elev laver af og til, sjældent eller aldrig lektier. Det viser en ny undersøgelse. Kun 14 procent af eleverne laver altid deres lektier. Det er Center for Undervisningsudvikling og Digitale medier på Aarhus Univer­sitet, der står bag undersøgelsen.Læs mere på gymnasieskolen.dk

Prioriterer afleveringer
Jeg oplever ofte, at elever møder uforberedte op, og jeg er ikke engang en af dem, der giver mange lektier for. På et tidspunkt er det deres egen sag, ellers er det laveste fællesnævner hele vejen igennem. De, der løber stærkere, kan ikke blive ved med at bremse op eller holde tilbage.

Eleverne siger, at de prioriterer skriftlige afleveringer over daglige lektier, fordi de her får en karakter og en klar tilbagemelding. Konsekvensen er mere tydelig, hvis man ikke afleverer en opgave, end hvis man sidder uforberedt i en klasse med 28 andre.

Jeg har for eksempel givet en lektie for, hvor de skulle forberede nogle indledende øvelser til et større emne, og har de ikke de ting klar, er vi jo ikke parate til at gennemgå emnet på det niveau, som jeg troede, vi var på. Det gør, at der ikke er så meget tid til at nå det, det egentlig handler om.

Jeg er ikke typen, der vil skrue op for konsekvenserne eller straffe eleverne. Jeg vil hellere prøve at arbejde mig uden om problemet og kun give lektier for i det omfang, det er absolut nødvendigt.

NAVN: Martin Schwebs Rasmussen SKOLE: Alssundgymnasiet Sønderborg
FAG: Fysik, matematik, filosofi og astronomi
ALDER: 40 år

Må indrette undervisning
Det er et stort problem. Jeg må indrette min undervisning efter det og samtidig holde fanen højt, fordi der jo er nogle, der laver lektier. Hvis den er rigtig gal i klassen, lader jeg indimellem lektien være en aflevering. Så kan de mærke: Hov, det fik jeg ikke afleveret, fordi jeg ikke havde styr på mine lektier.

Jeg har to klasser på andet år i engelsk, hvor jeg stort set kører parallelundervisning. Vi kommer bare ikke så langt i den ene klasse som i den anden, fordi de forbereder sig forskelligt. Det har en påvirkning, for der er mange, der ikke flytter sig så meget.

På et tidspunkt var vi i gang med en kernetekst om american government. Den var delt op i to stykker, så de skulle læse de første tre sider til den ene gang og de tre næste sider til anden gang. Der var flere, der ikke havde læst den. Vi måtte bruge en lektion på det, for det er en vigtig tekst, og den skulle vi bare igennem.

Hvis de får en svær lektie for, så laver jeg et lille støtteskema,som de kan udfylde. Jeg giver dem skabeloner for at prøve at få dem i gang. Mange gange laver de ikke lektier, fordi det er for svært. Jeg prøver at hjælpe dem en hel del med det.

NAVN: Annette Rønn Simonsen
SKOLE: Handelsgymnasiet København Nord – Lyngby
FAG: Engelsk
ALDER: 51 år

Grundvilkår i 2014
Det er et problem for de uforberedte elever, men ikke for undervisningssituationen. Så længe andelen af dem ikke er alt for stor, påvirker det ikke klasserummet negativt. De uforberedte sidder og lytter efter, men byder ikke rigtig ind med noget. De melder sig selv ud.

Det påvirker min undervisning i den forstand, at jeg bruger mere tid på de uforberedte elever. På den ene side kan jeg godt tænke, at de må sejle deres egen sø, men det lader jeg dem jo ikke gøre. Jeg bruger nok lidt ekstra tid på at gøre meget ud af ting, som det ikke burde være nødvendigt at gøre ekstra meget ud af. Det er selvfølgelig et problem for de stærkeste elever, der kommer velforberedte. Men jeg tror, det er et grundvilkår, når man underviser i 2014, at nogle møder uforberedte op.

Hvis de ikke vil lave lektier og nedprioriterer nogle fag, er der måske ikke så meget at gøre. Når man er i gymnasieskolen, må en del af ansvaret ligge hos eleverne selv. Jeg er forholdsvis tilfreds med mine elever, der generelt set laver lektier. Mine stx-elever forbereder sig dog mere end hf’erne.

NAVN: Jens Rønnest Stærkjær
SKOLE: Hjørring Gymnasium