Socialt taxameter: Skoler skal selv bestemme over pengene
penge

Socialt taxameter: Skoler skal selv bestemme over pengene

Regeringen vil ikke blande sig i, hvordan skolerne bruger pengene fra socialt taxameter. Professor er uenig og mener, at pengene bør bindes til særlige indsatser.

200 millioner kroner skal omfordeles med det sociale taxameter, som regeringen har foreslået til den kommende finanslov.
Undervisningsminister Christine Antorini mener dog, at det er op til skolerne selv at beslutte, hvad de bruger pengene på. Det sagde hun mandag på en konference om socialt taxameter arrangeret af webportalen Altinget.

Med det sociale taxameter vil regeringen give ekstra støtte til de skoler, der har mange frafaldstruede elever. Det er elevernes afgangskarakterer fra folkeskolen, der skal afgøre, hvilke skoler der skal modtage penge. Når pengene er på skolerne, vil Christine Antorini ikke øremærke dem eller agere detailhandler.

”Vi skal ikke blande os i detaljerne, for det er forskelligt, alt efter om pengene er på erhvervsskolerne eller gymnasierne. Det, vi skal give, er viden om strategier, der virker,” sagde undervisningsministeren.

Penge skal bindes til indsatser
Palle Rasmussen, professor i læring og filosofi på Aalborg Universitet, er uenig med Christine Antorini i, at man ikke skal gå ind og kontrollere pengene på skolerne.

”Man må gøre en indsats for at finde aktiviteter, der virker til at løfte eleverne. Ellers er der risiko for, at pengene bare går ind og fylder økonomiske huller,” sagde Palle Rasmussen, som mener, at midlerne skal bindes til særlige indsatser som for eksempel vejledning, mentorordning og skolemiljø.

Penge gennem puljer
Marie Krarup, gymnasieordfører for Dansk Folkeparti, støtter ikke regeringens forslag om et socialt taxameter. Hun foreslår, at man skal løse udfordringer med den skæve elevgruppe med pædagogiske midler.

”De enkelte skoler skal kunne søge puljer. Hvis en skole har god løfteevne, kan vi give dem ekstra penge. Hvis de ikke laver gode projekter, skal de ikke have flere penge,” sagde Marie Krarup.

Palle Rasmussen mener, at puljer er en dårlig idé, fordi skolerne dermed vil bruge for meget tid på at søge dem.

I stedet skal skolerne have en pose penge fra det sociale taxameter og dokumentere, hvad pengene bliver brugt til.

Palle Rasmussen forudser dog, at effekten af omfordeling via socialt taxameter i sig selv vil være beskeden.