Socialdemokratiet: Uddannelserne skal bygges op igen
Annette_Lind-Fotograf_Steen_Brogaard

Socialdemokratiet: Uddannelserne skal bygges op igen

En ny regering ledet af Socialdemokratiet vil stoppe besparelser på uddannelse, lover undervisningsordfører Annette Lind. Det er dog mere uklart, om partiet også vil geninvestere i uddannelse.

Samtlige meningsmålinger viser, at de partier, der peger på Mette Frederiksen som statsminister og en socialdemokratisk ledet regering, får et flertal i Folketinget efter valget.

Socialdemokratiet har længe “lovet” at stoppe besparelserne på uddannelse, og det understreger partiets undervisningsordfører Annette Lind også i dette valginterview med gymnasieskolen.dk.

“Regeringen har skåret så hårdt på uddannelse, at vi er helt nede på et minimum af, hvad der skal være på uddannelserne. De er færre lærere, skoler må oprette færre studieretninger og valghold. Der bliver skåret ned på de mest basale ting nu. Derfor skal omprioriteringsbidraget stoppe nu,” siger Annette Lind.

Det ligger i Socialdemokratiets DNA at investere i uddannelse og velfærd.

Annette Lind, undervisningsordfører
Socialdemokratiet

Skal man tro meningsmålingerne, kan det meget vel blive en socialdemokratisk finansminister, som skal forhandle næste års budgetter for gymnasierne.

Vil Socialdemokratiet geninvestere de midler, som er sparet på skolerne?

“Det ligger i Socialdemokratiets DNA at investere i uddannelse og velfærd. Vi kan dog ikke med et pennestrøg føre pengene tilbage. Nu skal vi stoppe besparelserne, og så må vi bygge uddannelserne op igen.”

Kan du være mere konkret i forhold til, hvor meget der skal investeres i uddannelse?

“Vi kan som sagt ikke love, at pengene vil blive ført tilbage med et pennestrøg. I første omgang skal vi have stoppet besparelserne, og så må vi bygge uddannelserne op igen. Det er i den rækkefølge, vi må gøre tingene.”

Socialdemokratiet prioriterer erhvervsuddannelserne højt. Kan man forestille sig, at I vil føre penge fra gymnasier til erhvervsuddannelser om et par år?

“Socialdemokratiet vil stoppe besparelser på alle uddannelser, og det er vigtigt, at der er gode gymnasier og erhvervsuddannelser i hele landet. Jeg synes ikke, det kan siges tydeligere. Besparelserne skal stoppes, og så skal vi bygge uddannelserne op igen,” siger Annette Lind og peger på, at Socialdemokratiet foreslår, at skolerne skal have “flerårlige budgetter”, så de over flere år ved, hvor mange penge de har til at drive undervisning for.

Går der for mange elever i gymnasiet?

“Jeg synes ikke, der går for mange i gymnasierne, jeg synes, der går for få på erhvervsuddannelserne. Så jeg vil ikke holde uddannelserne op mod hinanden på den måde.”

Vil I gøre noget for at sikre de små skoler i landdistrikterne, som får færre elever i de kommende år?

“Ja, vi skal bevare regionerne, fordi der er brug for, at der er øjne, som kan se på de lokale og regionale problemstillinger i en sammenhæng. Vi skal også have lavet nye fordelingsregler, og det handler ikke kun om at lave ny fordeling af elever med en anden etnisk baggrund end dansk, men også regler, som hjælper de mindre gymnasier i landdistrikterne. Derudover siger vi, at alle gymnasier skal have et større grundtilskud, så de er mindre afhængig af, hvor mange elever man har.”

Vi skal have flere unge succesfuldt igennem en ungdomsuddannelse.

Annette Lind, undervisningsordfører
Socialdemokratiet

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har nedsat en ekspertgruppe, som skal komme med forslag til nye regler for fordeling af elever mellem gymnasierne inden sommerferien.

Er der noget, som I mener, der bør laves om ved gymnasiereformen?

“Reformen skal have lov til at blive implementeret ordentligt, så vi skal ikke til at lave store ændringer nu. Jeg synes dog, vi skal holde øje med, hvordan det går, efter at flere elever har fået matematik B.”

Hvorfor det?

“Flere elever har fået matematik B, og det indførte vi, fordi flere unge er afhængige af faget for at søge videre på uddannelser. Men det er også vigtigt for mig, at faget bliver mere anvendelsesorienteret, så vi er mere sikre på, at eleverne også lærer matematikken. Det er ikke meningen, at matematik skal sortere elever fra at få en uddannelse.”

Hvad er Socialdemokratiets visioner for unge og ungdomsuddannelser?

“Vi skal have flere unge succesfuldt igennem en ungdomsuddannelse, så de har den ballast med sig videre i livet. Der er stadig alt for mange unge, som ikke får en uddannelse i dag. Det håber jeg, blandt andet den nye FGU (Forberedende Grunduddannelse) kan rette op på.”

Hvad mener partierne?

Gymnasieskolen.dk vil i løbet af valgkampen bringe interview med ordførere fra alle partierne om deres politik om gymnasier og ungdomsuddannelser.

Du kan også læse kortere uddrag af politikernes svar og mere om valgets bedtydning for gymnasierne i det nye nummer af Gymnasieskolen, der udkom den 20. maj.