Skoler skal kunne tage elevers mobiltelefoner
mobiltelefon

Skoler skal kunne tage elevers mobiltelefoner

Gymnasier skal kunne fratage elever deres telefoner og beholde dem efter skoletid. Undervisningsministeren strammer op på studie- og ordensregler.

Hvis en gymnasieelev bruger sin mobiltelefon til at mobbe andre elever på sociale medier eller forstyrrer undervisningen, risikerer eleven at få frataget telefonen. Og rektor kan godt beholde den flere dage i træk.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) vil have styrket autoriteten og ledelsesrummet på gymnasierne med flere stramninger i studie- og ordensreglerne.

“Det handler om at skabe et ledelsesrum, hvor rektor kan gribe ind, hvis elever gør noget, som er i strid med skolens værdier som for eksempel at mobbe andre elever. Nu skaber vi mere præcise regler og giver skoler opbakning til at handle,” siger Ellen Trane Nørby.

Krænkende billeder
En anden ændring er, at skolens studie- og ordensregler også skal gælde uden for skolens matrikel og lukketid.

Hvis elever deler nøgenbilleder af kammerater eller mobber hinanden på de sociale medier om aftenen, så er det også en sag for skolens ledelse, slår Ellen Trane Nørby fast i forbindelse med de nye regler i lovudkastet om gymnasiereformen.

Der har været flere sager om deling af nøgenbilleder og sexmobning på gymnasier. I sagerne har rektorerne ifølge undervisningsministeren været i tvivl om regler og sanktioner, da eleverne havde uploadet billederne i fritiden.

“Nu bliver der klarhed om, at studie- og ordensregler også gælder uden for skolens matrikel,” siger Ellen Trane Nørby.

Sker også i folkeskolen
I dag er det muligt at konfiskere folkeskoleelevers mobiltelefoner eller andre genstande og beholde dem i flere dage.

Ellen Trane Nørby ønsker ikke at give konkrete eksempler på, hvornår det kan være aktuelt at konfiskere en telefon eller en anden genstand. Det er noget, skolerne lokalt selv skal afgøre.

Men hun forklarer, at de nye regler ikke kun handler om mobning og deling af krænkende billeder.

“Det handler også om læringsrummet og respekten for den undervisning, der foregår,” siger Ellen Trane Nørby.

I bekendtgørelsen til forslaget står der, at det skal være nødvendigt at opretholde tilbageholdelsen af genstanden, “for at eleven oplever, at det har konsekvenser for den pågældende at tilsidesætte studie- og ordensreglerne.”

Umyndiggørende
Formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning  (DGS) kan ikke lide den tilgang til sanktioner.

“Det lyder mere som en symbolsk straf end en måde at afhjælpe et problem. Det er umyndiggørende at konfiskere elevers telefoner, og det passer ikke med, at vi godt vil have eleverne til at opføre sig voksent og modent,” siger Martin Thing.

Til gengæld synes han, det er godt, at grænserne mellem skole- og fritid ophæves, hvis eleverne for eksempel deler krænkende billeder af deres kammerater.

“I dag giver det ikke rigtigt mening at have klare grænser for tid og rum, når det for eksempel handler om sexmobning,” siger Martin Thing.

Lærere er ikke politi
Formand for Danske Gymnasier Anne-Birgitte Rasmussen tror ikke, at rektorkontorerne fremover vil blive fyldt med konfiskerede mobiltelefoner.

“Jeg forestiller mig ikke, at man vil konfiskere telefoner som disciplinær straf, men måske i forbindelse med at man vil have en elev til at redegøre for en episode,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Hun mener også, det er naturligt, at skolen skal kunne skride ind over for ting, som vedrører skolen og eleverne, selv om det foregår uden for skoletiden. Men der er dog også en grænse for, hvad skolerne skal gøre, mener hun.

“Vi skal ikke begynde at være politi,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.