Se kortet: Så mange unge søger til gymnasiet i din kommune
soegning_til_gym_andreas_nyhed_beskaaret

Se kortet: Så mange unge søger til gymnasiet i din kommune

Selvom der på landsplan er sket en stigning i antallet af unge, der har søgt ind på gymnasiet, er der store forskelle fra kommune til kommune.

For nylig kom de nyeste tal for unges søgning til gymnasiet.

Læs: Igen i år – rekord mange søger ind på gymnasiet

På landsplan var der en stigning på 0,9 procentpoint fra 73 procent til 73,9. Men bag tallene gemmer sig store lokale udsving.

I den negative ende har Ærø og Billund fald på henholdsvis 10,8 og 10,5 procentpoint, fulgt af Fanø (9,3), Ishøj (8,4) og Glostrup (7,6).
I alt har 23 af landets 98 kommune i år oplevet et fald på to procentpoint eller mere, når 9. og 10. klassernes søgning til gymnasiet gøres op.

Til gengæld er antallet af unge, der søger på gymnasiet steget med to procentpoint eller mere i hele 37 af kommunerne.
I top er Kerteminde (9,4), Køge (8,4) og Lemvig (7,6).

Udkantsfremgang
Kigger man isoleret på de 19 kommuner, der er defineret som udkantskommuner, så er udviklingen også positiv. Kun fem af kommunerne har tilbagegang, heraf en på 0,1 procentpoint.

Til gengæld har 12 af kommunerne fremgang i antallet af unge, der søger til gymnasiet. I snit er tilslutningen steget med 3,33 procentpoint i de 12 kommuner.

Gymnasieskolen har visualiseret alle kommunernes søgeresultater. På kortet kan du se, hvordan det ser ud i din kommune ved at klikke på den.