S står ikke fast på præcis 50 procent omlagt skriftlighed
ane_halsboe_joergensen_fotograf_steen_brogaard

S står ikke fast på præcis 50 procent omlagt skriftlighed

Socialdemokratiets ungdomsuddannelsesordfører, Ane Halsboe-Jørgensen, mener, at omlagt skriftlighed vil gavne alle elever. Men om det præcis skal være 50 procent, er hun ikke religiøs omkring.

Halvdelen af gymnasieelevers skriftlige arbejde skal ifølge regeringens gymnasieudspil omlægges. Procentsatsen er for høj, mener flere partier uden for regeringen.
De enkelte lærere og gymnasier skal selv have mulighed for at bestemme det lokalt, mener SF, Dansk Folkeparti og Venstre.

Læs: SF, Venstre og DF: Omlagt skriftlighed skal bestemmes lokalt

Socialdemokratiets ungdomsuddannelsesordfører, Ane Halsboe-Jørgensen, vil heller ikke afvise, at det kan ende med et andet procenttal end 50 procent, som der står i regeringens udspil til ændringer på gymnasieområdet.

”Jeg er ikke religiøs i forhold til, om det lige præcis skal være halvdelen. Men det er det, vi har tilbagemeldinger på og gode erfaringer med, så vi tager udgangspunkt i, at det er det, der har virket,” siger hun.

Hun er dog fortaler for en høj grad af omlagt skriftlighed og peger på gode resultater fra testgymnasier.

”Vi har erfaringer fra flere skoler, der viser, at elevernes faglighed bliver styrket, når man omlægger en stor del af det skriftlige arbejde. Eleverne bliver simpelthen dygtigere, når de har mere sparring med deres lærere,” siger hun.

Til gavn for alle
Procenttallet bliver i næste uge drøftet ved forhandlingsbordet. Flere partier er bange for, at man overser nogle elever, der arbejder bedre selvstændigt. Den begrundelse er Ane Halsboe-Jørgensen uenig i.

”Det her er ikke et tiltag for at løfte bunden. Det er et tiltag, der skal gøre vores elever dygtigere, end de er i dag. På nogle videregående uddannelser er det også en måde, man arbejder på, så selv de dygtigste elever har brug for sparring,” siger hun.

Hun fastslår samtidig, at omlagt skriftlighed ikke behøver at betyde, at eleverne skal arbejde uselvstændigt.

”Det er en misforståelse at tro, at omlagt skriftlighed ikke kan foregå hjemme. Man behøver ikke nødvendigvis lave det på skolen – det kan også være online sparring,” siger hun.

Gymnasieforligskredsen, som består af Konservative, DF, Venstre, SF, Socialdemokratiet og Radikale Venstre genoptager forhandlingerne torsdag den 19. marts.