Ringe gymnasial interesse for low performers-møde
leder_afskediger_medarbejdere

Ringe gymnasial interesse for low performers-møde

Moderniseringsstyrelsen havde ikke held med at tiltrække gymnasieledere, da de i oktober afholdt møder om såkaldte low performers blandt offentligt ansatte, viser aktindsigt.

Det skabte furore, da Danmarks Radio i sidste uge fortalte om Moderniseringsstyrelsens gå hjem-møder om “håndtering af low performers i staten”.

På møderne blev det fortalt, at op mod hver 10. offentligt ansatte er en såkaldt low performer, ligesom Kammeradvokaten skulle “gennemgå retspraksis samt redegøre for gråzonerne mellem forskellige ansættelsesretlige reaktioner.”

Men selvom møderne tiltrak henholdsvis 77 tilmeldte i København og 78 i Århus, så var der ikke tale om en folkevandring fra den gymnasiale sektor. Kun tre ledende medarbejdere fordelt på to gymnasieskoler var tilmeldt, og to af de tre meldte afbud.

Ingen kommentarer
En aktindsigt i tilmeldingslisten viser, at de tre tilmeldte var to ledende medarbejdere fra Mercantec i Viborg samt en ledende medarbejder fra Aalborg Handelsskole.

Ingen af de tre tilmeldte har ønsket at stille op til interview i gymnasieskolen.dk. Den ene sagde i første omgang ja til et interview, men trak siden sine citater tilbage.

Han skriver i en email, at “der er tale om en ærgerlig sag, hvor misforståelser og manglende dialog får udstillet parternes samarbejde i et uheldigt og næsten uprofessionelt lys. Jeres skriveri vil kun medvirke til, at sagen holdes i live lidt længere, hvilket, jeg synes, er uhensigtsmæssigt, og som jeg ikke ønsker at bidrage til.”

En anden af de tre ønskede ikke at lade sig citere for andet end, at han ikke mener, at der er nogen low performers på det gymnasium, hvor han arbejder.
Den tredje gymnasie-medarbejder, der var tilmeldt Moderniseringsstyrelsens møde, skrev i første omgang til gymnasieskolen.dk, at hun “havde mulighed” for at stille op til interview. Siden da har hun dog ikke besvaret gymnasieskolen.dk’s talrige henvendelser.

Gymnasieskolen.dk ville gerne have spurgt de tre ledende medarbejdere om, hvorvidt de er enige med oplægget fra Moderniseringsstyrelsen, hvori det fremgår, at op mod hver tiende medarbejder er low performer. Det var det ikke muligt at få svar på.

Aktindsigten i tilmeldingslisten viser, at de cirka 150 deltagere fordelte sig på blandt andet en lang række styrelser og ministerier, heriblandt Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, politiet, Aarhus og Aalborg Universitet, Skat, Banedanmark, CBS, et par kulturinstitutioner og flere erhvervsakademier.