Rektorformand: Vi har et problem med MUS
No image

Rektorformand: Vi har et problem med MUS

Det kan sagtens være mine lærere, der har svaret på den måde." Sådan lyder det ærligt fra Jens Boe Nielsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, da han bliver præsenteret for resultaterne af Gymnasieskolens undersøgelse.

"Alle gymnasielærere skal til en årlig MUS, og derfor er det selvfølgelig ikke godt nok, når kun 61 procent af lærerne har været det inden for det sidste år," siger Jens Boe Nielsen.

Det overrasker ham ikke, at halvdelen af lærerne siger, at MUS blot er en hyggelig samtale, og at næsten hver femte direkte synes, det er spild af tid. Og han er også godt klar over, at det halter med de individuelle kompetenceudviklingsplaner.
"Vi må erkende, at vi har et problem med MUS," siger Jens Boe Nielsen.

På hans egen skole, Nørre Gymnasium, bliver der kun holdt MUS hvert andet år. Men man kan altid komme og bede om en samtale, forklarer rektorformanden. Han mener, at redskabet passer dårligt til en institution som gymnasiet. Især er de individuelle udviklingsplaner et problem.
"Det er meget svært for rektor at opstille klare mål for, hvordan den enkelte lærer skal udvikle sig. Lærerne har jo samme uddannelse som rektor og er i høj grad selvledende."

Han tror, at mange rektorer forsøger at koble den enkelte lærers udvikling med arbejdspladsens overordnede mål, når de holder MUS, men han erkender, at det er for "usystematisk".
"Vi skal blive bedre til at snakke om, hvordan den enkelte lærer kan bidrage til skolens samlede vision og dermed kan være ansvarlig for helheden og ikke kun for sit eget fag. Det kan måske give MUS mere mening," siger Jens Boe Nielsen, der understreger, at det både er rektorerne og lærernes ansvar at få MUS til at fungere bedre.