Rektorformand: Undervisningen kan udvikles på mange måder
anne-birgitte_rasmussen

Rektorformand: Undervisningen kan udvikles på mange måder

Formand for rektorforeningen, Anne-Birgitte Rasmussen, afviser kritikken af, at få ledere overværer lærernes undervisning. Det er ikke den eneste måde at skabe god undervisning på, siger hun.

Det er ikke noget problem, at få ledere på landets gymnasier overværer lærernes undervisning og giver feedback.

Det mener Anne-Birgitte Rasmussen, der er formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

Ifølge en ny undersøgelse, som Gymnasieskolen har lavet, er det kun hver fjerde gymnasielærer, der har en leder, som går ud i klasselokalerne og holder øje med undervisningen.

”Det er ledelsens opgave at forbedre kvaliteten af den undervisning, der foregår. Men det kan gøres på mange forskellige måder,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Forsker: Stort problem
Dermed afviser hun den kritik, som flere uddannelsesforskere er kommet med, blandt andre professor Lars Qvortrup, Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet.

Ifølge Lars Qvortrup er det et stort problem, at så få ledere overværer lærernes undervisning. Det er en gymnasieleders vigtigste opgave at udvikle undervisningen, og det kan man kun, hvis man ved, hvad der foregår ude i klasselokalerne, mener han.

Op til ledelsen
Ifølge Anne-Birgitte Rasmussen må det være op til ledelsen på den enkelte skole at finde ud af, hvordan man bedst skaber god undervisning.

”Der er mange forskellige indgange, når det handler om at udvikle kvaliteten af undervisningen. At kigge på undervisningen er bare én af dem. Man kan også tage udgangspunkt i elevtrivselsundersøgelser, undervisningsevalueringer eller elevernes karakterer,” siger Anne-Birgitte Rasmussen og tilføjer:

”Her ser man mere på effekten af undervisningen end selve undervisningen.”

Vigtigt med feedback
Rektorernes formand understreger, at hun er tilhænger af undervisningsobservation, for det er vigtigt, at lærerne får feedback på deres undervisning.

På Københavns åbne Gymnasium, hvor hun selv er rektor, overværer en fra ledelsesgruppen lærernes undervisning inden medarbejderudviklingssamtalerne (MUS). Men det behøver ikke at være den rigtige model for alle landets gymnasier, siger hun.

”Det er vigtigt, at man har supervision og dialog om undervisningen. Men det kan struktureres på forskellige måder. Det behøver ikke nødvendigvis at være en opgave for rektor eller en mellemleder. Det kan også være en fagkollega eller ens teamleder, der tager sig af det. Det må være op til den enkelte ledelse."

Forfejlet kritik
Lars Qvortrup kritiserer også lederne på gymnasierne for at mangle didaktiske kompetencer. De er ikke klædt på til at gå ind i faglige diskussioner og give lærerne didaktisk feedback. Og det er en af grundene til, at så mange afholder sig fra at observere lærernes undervisning, mener han.

Men det er ”skudt helt ved siden af”, lyder det fra Anne-Birgitte Rasmussen.

”Danske gymnasier har ledere, der har en faglig-pædagogisk uddannelse. Derfor synes jeg, at det er en forfejlet kritik at sige, at vi mangler didaktiske kompetencer,” siger hun.