Rektorer: Højere adgangskrav giver flittigere elever
elev laver lektier

Rektorer: Højere adgangskrav giver flittigere elever

De stigende adgangskrav til de videregående uddannelser får mange gymnasieelever til at knokle endnu mere med lektielæsningen, vurderer rektorer.

Den seneste tid har skriverierne om de rekordhøje adgangskrav til de videregående uddannelser fyldt meget i medierne. Kravet om højere karakterer for at komme ind på en uddannelse, får eleverne til at give den en ekstra skalle med skolearbejdet, mener rektorer.

”Især de elever, der gerne vil ind på uddannelser med et højt adgangskrav, bliver mere og mere opmærksomme på at få gode karakterer. Samtidig oplever vi, at de elever, der ikke ved, hvad de vil, knokler for at undgå at lukke nogle døre,” siger Dorte Fristrup, rektor på Aarhus Statsgymnasium.

Den opfattelse bekræftes af formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, Jens Boe Nielsen. I hans øjne har de stigende krav påvirket eleverne på både godt og ondt.

”Vi oplever, at eleverne er mere opmærksomme på, hvilke karakterer de skal bruge for at komme ind på drømmeuddannelsen. De er mere flittige og arbejder hårdere. Det har dog også betydet, at flere elever forsøger at presse lærerne til at give dem højere karakterer,” fortæller Jens Boe Nielsen.

Gymnasiet delt på midten
Det store fokus på høje karakterer har betydet, at elevgruppen i landets gymnasier har ændret sig, vurderer Jens Boe Nielsen.

”For 20-30 år siden bestod gymnasieeleverne af en stor gruppe elever på mellemniveau og små grupper af meget dygtige eller meget ringe elever. Nu ser vi i stedet en stor gruppe stærke elever, en stor tung bundgruppe, der slet ikke kan følge med, og så en relativt lille mellemgruppe,” lyder vurderingen fra rektorernes formand.

Han mener, at gymnasierne er godt med, når det kommer til at løfte de svageste elever, og peger blandt andet på vejledning, lektiecafeer og mentorordninger, som tiltag, der kan hjælpe de mest udfordrede elever.

Og netop vejledningen er vigtig, mener man på Århus Statsgymnasium:

”Det er vigtigt, at vi hjælper eleverne til at vurdere, om de har evnerne til at komme ind på deres drømmeuddannelse. Nogle elever har helt urealistiske forventninger til, hvilke karakterer de får og dér er det vores opgave, at hjælpe dem med at finde ud af, hvor langt deres evner rækker,” siger rektor Dorte Fristrup.

Højere adgangskrav

Antallet af uddannelser, der kræver et snit på over 9,0, er fra 2011 til 2013 steget fra 42 til 54.