Rektorer ærgrer sig over genåbningsplan: Vi var klar til at få alle i skole igen
undervisninglærer

Eleverne i 1.g, 2.g og 1.hf skal fortsætte med fjernundervisning skoleåret ud. Det går ud over de sociale relationer i klasserne, lyder det fra flere rektorer.

Der er skuffelse blandt rektorerne på gymnasier landet over. Mens der på mandag bliver åbnet for efterskolerne, de ældste klasser i folkeskolen, erhvervsuddannelserne og eleverne på Den forberedende grunduddannelse, så må eleverne i 1.g, 2.g og 1.hf fortsat blive hjemme.

”Det er en katastrofe, at 1.g’erne og 2.g’erne skal fortsætte med virtuel undervisning. Jeg er så skuffet,” siger Lars Bluhme, der er rektor på Odder Gymnasium.

Også Christian Alnor, rektor på Middelfart Gymnasium og HF, ærgrer sig.

”Det er rigtig synd for eleverne, og jeg havde sådan håbet, at vi kunne have fået dem ind på skolen i et eller andet omfang,” siger han.

Men når der ikke kan blive åbnet for alle nu, forstår Christian Alnor egentlig godt politikernes prioritering.

”Gymnasieeleverne er nok de mest ressourcestærke,” siger han.

Lars Bluhme, rektor
Odder Gymnasium

Ikke nævnt med ét ord
I går blev der åbnet for detailhandlen, storcentre og udendørs idræt, og på mandag åbner også caféer, restauranter, trossamfund og biblioteker igen. Men 1.g’erne, 2.g’erne og 1. hf’erne blev der ikke plads til. Dermed går de snart ind i den tredje måned med fjernundervisning.

Niels Hjølund Pedersen er rektor på Nærum Gymnasium. Han ærgrer sig også.

”Men man må have respekt for, at sundhedsmyndigheder og politikere har et helhedssyn på situationen. Det er jo et spørgsmål om det samlede tryk. Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvordan landet skal åbnes,” siger Niels Hjølund Pedersen.

Rektorerne forstår godt, hvis eleverne føler sig lidt glemt i den offentlige debat. Da statsminister Mette Frederiksen (S) i torsdags præsenterede genåbningsplanen, som alle partier på Christiansborg står bag, blev de gymnasiale uddannelser ikke nævnt med ét ord.

”Nogle partier har talt efterskolernes sag, andre har haft de ældste klasser i folkeskolen som førsteprioritet. Men ingen har haft fokus på gymnasieeleverne,” siger Lars Bluhme.

Elever er skærmtrætte
1.g’erne, 2.g’erne og 1.hf’erne er først en del af genåbningsplanens fase fire under ”alle øvrige uddannelser”, der efter planen iværksættes til august. 3.g’erne og 2.hf’erne vendte tilbage til den fysiske undervisning for tre uger siden.

Vi kunne godt have taget 1.g’erne og 2.g’erne ind på skift.

Niels Hjølund Pedersen, rektor
Nærum Gymnasium

Selvom både lærere og elever har ydet en stor indsats, så har den virtuelle undervisning nogle tydelige begrænsninger, påpeger rektorerne. Eleverne er skærmtrætte. De savner kontakten med lærerne i det fysiske klasserum og begynder at miste motivationen – og det gælder også de stærke elever.

”Jeg har selv en 1.g-klasse i dansk og kan tydeligt mærke, at de ikke gider flere Google Meet-møder. Nu læser vi en roman og laver lidt øvelser undervejs for at få noget afveksling,” fortæller Christian Alnor.

Bekymrede for fællesskabet
Fagligt skal det dog nok gå, mener rektorerne. De er mere bekymrede for det sociale aspekt og klassesammenholdet.

”Jeg er mest bekymret for de sårbare elever og dem, der ikke er så socialt udfarende,” siger Niels Hjølund.

Han mener, at man er nødt til at lave nye introaktiviteter for at få eleverne rystet sammen på ny, når 1.g’erne bliver til 2.’gere efter sommerferien.

Samme toner kommer fra Middelfart og Odder.

”Til august har eleverne været væk fra skolen i fem måneder, og 1.g’erne, der begyndte i deres studieretningsklasse i november, nåede jo knap nok at få et tilhørsforhold til deres klassekammerater, inden de blev sendt hjem. Det bekymrer mig,” siger Lars Bluhme.

Han peger på, at dårlig trivsel og manglen på relationer kan øge risikoen for frafald.

Jeg havde sådan håbet, at vi kunne have fået dem ind på skolen i et eller andet omfang.

Christian Alnor, rektor
Middelfart Gymnasium og HF

Var parat
De tre rektorer ville hellere end gerne have haft alle eleverne tilbage på skolen. Søndag aften ændrede Sundhedsstyrelsen afstandskravet mellem personer i det offentlige rum fra to meter til ”minimum en meter”. Dog opfordrer Sundhedsstyrelsen til, at undervisere fortsat holder to meters afstand til den forreste række elever.

Men selv med det generelle krav på to meter havde det godt kunnet lade sig gøre, lyder det fra rektorerne.

”Vi har nogle store græsplaner, og jeg havde booket telte. Vi har syv 1.g-klasser og syv 2.g-klasser. De kunne nok ikke være kommet alle dage og på samme tid, men vi kunne sagtens have fundet plads et par dage om ugen og forskudt. Selv nogle få timer om ugen ville være bedre end ingenting,” siger Lars Bluhme.

Også på Middelfart Gymnasium og HF var man klar til at få eleverne tilbage nogle dage om ugen og i skiftehold.

”Vi havde forberedt, hvordan vi blandt andet kunne tage nogle 1.g-klasser ind, når 3.g’erne og 2.hf’erne skulle til eksamen her i maj. Det kunne vi sagtens have klaret,” siger Christian Alnor.

På Nærum Gymnasium var der ligeledes grønt lys.

”Det ville være et logistisk arbejde. 3.g’erne kommer til at fylde meget, når de skal til skriftlig eksamen, men vi kunne godt have taget 1.g’erne og 2.g’erne ind på skift,” forklarer Niels Hjølund Pedersen.

Med det nye afstandskrav på en meter ville det have været endnu nemmere for skolerne at få alle elever i gang igen.

”Det er nærmest malurt i bægeret,” siger Lars Bluhme.