Rektor har fået nok af besparelser: Nu stopper han
Mads Fjendsbo (2)kopi

Rektor har fået nok af besparelser: Nu stopper han

Der bliver sparet så meget på undervisningen, at det går ud over gymnasiet. Det mener Mads Bendix Fjendsbo, rektor for Viborg Gymnasium og HF, der har sagt sin stilling op i protest mod nedskæringerne.

Mads Bendix Fjendsbo kaster nu håndklædet i ringen og stopper som rektor for Viborg Gymnasium og HF.

“Det er især de økonomiske besparelser, som er blevet en spændetrøje for mit arbejde. Jeg synes, at nedskæringerne kreerer en uholdbar situation for mit ledelsesarbejde,” siger Mads Bendix Fjendsbo til gymnasieskolen.dk.

“Politikerne kræver på den ene side skoler, der udvikler sig ind i fremtiden og leverer høj kvalitet i uddannelserne, og på den anden side er skolerne underlagt store besparelser. Det er en særdeles uholdbar situation,“ siger han.

Mads Bendix Fjendsbo har siddet knap fem år på posten.

En tid, som især har stået i besparelsernes tegn, som han beskriver det.

“Det er ikke den fedeste position som leder at have besparelser, der fra dag et skal føres ud i livet,” siger han.

Nu strammer nettet virkelig til, og den arbejdsmæssige skrue skal strammes endnu mere.

Mads Bendix Fjendsbo, rektor
Viborg Gymnasium og HF

Almendannelsen rammes
Mads Bendix Fjendsbo synes, at de første år gik nogenlunde. Sammen fandt man på skolen nogle fornuftige løsninger for besparelserne.

“Men nu strammer nettet virkelig til, og den arbejdsmæssige skrue skal strammes endnu mere. Det var ikke de værdier, jeg påtog mig ledelsesjobbet med,” siger han.

På Viborg Gymnasium og HF betyder stramningerne blandt andet, at de må fjerne nogle af de ting i en lærers arbejde, som ikke direkte relaterer sig til kerneopgaven, fortæller Mads Bendix Fjendsbo. Samtidig med at de forsøger at blive endnu tydeligere på, hvad man som lærer skal bruge tiden på.

“Det er en trist udvikling, for i mange af de aktiviteter, som vi så drosler lidt ned på, ligger en stor del af det DNA, som det almene gymnasium har, nemlig almendannelse. Det er det gode, engagerede og faglige samvær mellem lærerne på tværs af fag, som ikke nødvendigvis ligger i undervisningen, men i alle de aktiviteter, som vi har lavet ved siden af,” siger Mads Bendix Fjendsbo.

Konsekvensen kan ifølge ham blive en fattigere ungdomsuddannelse.

“Jeg frygter, at det kan resultere i en lidt mere mainstream ungdom, hvor vi får sat et svagere aftryk på elevernes holdninger og meningsdannelse, fordi vi ikke får udfordret dem og givet dem de skub og puf, som er nødvendige for at udvikle sig,” siger han og understreger, at det både vil gå ud over de svage og de dygtige elever.

Forlader du så en synkende skude?

“Nej, jeg forlader en god uddannelsesinstitution med en sund økonomi, hvor både lærere og elever leverer et godt og ambitiøst stykke arbejde under de forhold, de har. Men hvis jeg kigger ud i fremtiden på de ting, der skal til, harmonerer det ikke godt med det, jeg står for.”

Mads Bendix Fjendsbo, rektor
Viborg Gymnasium og HF

Bedste tid var som lærer
Mads Bendix Fjendsbo har ikke et nyt job på hånden, men vil holde en pause i sit arbejdsliv og bruge tiden på at reflektere over, hvad han her er god til.

“Jeg er ikke træt af at gå på arbejde, men jeg er træt af at stå på mål for besparelserne.”

Han har tidligere undervist i idræt og historie og vil ikke afvise, at han skal undervise igen.

“Når jeg tænker tilbage på mit arbejdsliv, og hvornår jeg har haft de bedste og fedeste oplevelser, så er det som gymnasielærer og sammen med de unge mennesker,” siger Mads Bendix Fjendsbo og tilføjer:

“Oplevelserne som gymnasielærer får stadig hårene til at rejse sig på mig. Derfor ved jeg også, hvad nedskæringer gør ved undervisningen.”

Han fratræder stillingen i slutningen af april.