Regn med biologi

Hjælp!

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg har papir på, at jeg ikke forstår matematik. Jeg bestod ikke den skriftlige studentereksamen dengang. Men jeg har heldigvis haft 50 gode år siden da med mine naturvidenskabelige fag. Så konklusionen på den hændelse er, at man KAN leve et godt liv uden matematik. Men nu skal matematik ind i undervisningen i naturvidenskabelige fag i gymnasiet. Så forfattere har sat sig for at give os matematik­gumpetunge lærere hjælp. Tak for det.

De biologiske emner er omfattende. Der er blandt andet omtale af populationsgenetik, Hardy-Weinberg, genetisk drift, fylogeni, enzymkinetik, fangst-genfangst for slet ikke at tale om Shannon-indeks, og der er sørme også blevet plads til omtale af Sørensen-indeks. Big data, som er det nye sort, er selvfølgelig også behandlet.

Mindst en af forfatterne er faldet i den grønlandske gryde, hvor nordlys bliver blandet, så et af eksemplerne på brug af matematik handler om de farlige små dyr: moskusokser. Måske vil der være andre eksempler på undersøgelse af spørgsmålet om, hvorvidt en bestand er i eksponentiel vækst. Nuvel. Det er befriende, at det ikke igen skal handle om mikroorganismer, når talen er om vækst.

Forfatterne har klogelig valgt at omtale og henvise til software, som kan skaffes gratis, og bogens website har hjælp til brugen.

Siderne med tabeller og diagrammer og andet matematisk hokus­pokus er livet op med billeder med biologisk relevans. Både en tiger, en snegl og Darwin er kommet med, så siderne forekommer ikke urimeligt teksttunge.

Det var en stor glæde at se, at i hvert fald én af boksene med tips og tricks sætter spot på en hyppig fejl, som eleverne har med fra folke­skolen.

Bogen vil helt sikkert gøre nytte for eksempel i studieretnings­pro­jekter.

Selvom min talblinde bio-geo-hjerne kun begriber 66,6666 procent af bogen, skal den nu alligevel have fem stjerner, for den vil helt sikkert være en god hjælp i tværfaglige sammenhænge. Der er hjælp at hente.