Quiz dig til kvalificerede elevdiskussioner
Mikes billeder 051

Quiz dig til kvalificerede elevdiskussioner

Eleverne deltager aktivt i diskussionerne, når de først har quizzet om svaret. Det oplever matematiklærer Kell Bredsig Larsen, der bruger et elektronisk quiz-system som en del af sin undervisning.

Princippet er enkelt. Eleverne får stillet et spørgsmål, alle i klassen skal tage stilling til og indtaste et svar på. Både elever og lærer kan se, hvor mange der svarer hvad.

Kell Bredsig Larsen fra Herlev Gymnasium og HF bruger quiz-værktøjet Clickers som en del af matematikundervisningen.
Med Clickers får eleverne en elektronisk stemmeboks, hvor de er logget ind med deres navn. Via boksen kan de svare på spørgsmål, der enten stilles som et multiple choice eller et åbent spørgsmål. Svarfordelingen kan ses på en elektronisk tavle.

Quiz aktiverer eleverne
Kell Bredsig Larsen oplever, at quiz-værktøjet tvinger eleverne til at tage stilling til hans spørgsmål.
”Normalt når jeg stiller et spørgsmål i undervisningen, så vil mange elever læne sig tilbage og tænke, det er der nok en anden, der svarer på. Nu er alle i klassen tvunget til at svare. Og så føler eleverne pludselig også, at spørgsmålet vedkommer dem,” siger Kell Bredsig Larsen.

Stærkere elevdiskussioner
Efter at have stillet et quiz-spørgsmål lader Kell Bredsig Larsen eleverne diskutere svaret med deres sidemand.
”Tidligere har jeg oplevet, at de enten ikke forholder sig til spørgsmålet eller diskuterer noget helt andet. Når jeg bruger quiz, diskuterer alle spørgsmålet, fordi de lige har svaret på det. Pludselig er det relevant for dem. Værktøjet er i høj grad med til at opkvalificere elev til elev-diskussionerne,” siger Kell Bredsig Larsen.

Han ser værktøjet som en måde at styrke elev til elev-læringen og fastholde eleverne i, at de spiller på samme hold.
”En af de almindelige måder at bruge Clickers på er først at stille et spørgsmål, eleverne svarer på, derefter sætte gang i diskussion med sidemakker og så lade eleverne svare igen. De dygtige elever kan se, at de har været med til at rykke de svage, når procentsatsen viser, at flere har svaret rigtigt anden gang,” forklarer Kell Bredsig Larsen.

Alle bliver hørt
Tempoet i undervisningen bliver naturligvis sat ned, når man skal vente på, at alle 28 elever taster et svar ind i stedet for blot at lade én elev svare. Men det er tiden værd, mener Kell Bredsig Larsen.
Tricket er, at det ikke tager 28 gange så lang tid at høre alle elever. Det tager måske kun halvanden gang så lang tid som at høre én elev. Men alle elever føler sig hørt og føler i langt højere grad, at de er en del af undervisningen.”

Det faglige niveau afsløres
Fordi eleverne er logget ind med navn, giver quiz-værktøjet mulighed for at kende både den enkelte elevs og hele klassens niveau.
”Jeg kan se, hvem der har svaret forkert hver gang. Derfor ved jeg, hvor jeg skal sætte mig og hjælpe, når vi for eksempel skal løse opgaver i undervisningen. Jeg kan også få et indtryk af, om der er et generelt problem i klassen. Det er ikke altid, det bliver detekteret i den normale undervisning,” siger Kell Bredsig Larsen.

Del af it-forskningsprojekt
Herlev Gymnasium og HF deltager i 2. runde af Aarhus Universitets forskningsprojekt om it i undervisningen. Gymnasiet har udover quiz blandt andet også arbejdet med elektroniske rettelser og screencasts.

Gratis quiz-værktøjer

Ejer din skole ikke et Clickers-system, kan du sagtens arbejde med quiz alligevel.  Der findes en række gratis programmer, der kan næsten det samme.
Det kræver, at eleverne sidder med en computer eller en tablet med netadgang.

Clickers

Læs mere om Clickers her