Quiz-app giver elever hurtig respons på faglige problemer
shutterstock_144889726

Quiz-app giver elever hurtig respons på faglige problemer

Med Study Quiz kan eleverne bruge deres smartphone til at svare på quiz-spørgsmål oprettet af læreren. Lærere fra Tørring Gymnasium og Fredericia Gymnasium er begejstrede over, hvor nemt det nye it-værktøj er at bruge.

Et værktøj til hurtigt at reagere på elevernes faglige problemer i timerne.  Sådan beskriver tysklærer Kirsten Stammerjohann den nye app Study-Quiz.

”I stedet for at eleverne laver en opgave og får rettelserne fra mig flere dage senere, kan de lave quizzen i timen, og to minutter efter kan jeg forholde mig til, hvor eleverne har problemer og løse dem med det samme. Det, synes jeg, er en stor gevinst – også fordi eleverne ofte blive frustrerede over at skulle vente,” siger Kirsten Stammerjohann, der underviser på Tørring Gymnasium.
Siden september har hun jævnligt brugt Study Quiz i sine tyskklasser.

Study Quiz er endnu et i rækken af nye it-værktøjer. Et program hvor man som lærer kan oprette quizzer, der kan teste elevernes viden og give et indblik i deres faglige standpunkt.
Når eleverne har svaret på spørgsmålene i quizzen, udarbejder app’en automatisk et søjlediagram, hvor læreren kan se, hvor mange procent af eleverne der har svaret rigtigt og forkert på de forskellige spørgsmål.

Den statistik har uddannelsesleder Henrik Færch Svendsen, Fredericia Gymnasium, også brugt i fysikundervisningen.

”Statistikdelen fungerer rigtig fint til at se, hvad eleverne ikke har forstået og vise dem, hvorfor vi skal gennemgå noget bestemt igen. Det er jo ikke revolutionerende, men programmet samler alt et sted og gør det nemt at få resultaterne,” siger han.

Study Quiz skal møde eleverne, hvor de er
Study Quiz fungerer ved, at læreren opretter en quiz på computeren, som eleverne kan svare på via deres smartphone. Læreren kan både se elevernes individuelle svar og klassens samlede svar.
App’en har også en funktion, hvor eleverne selv kan dyste mod hinanden uden, at lærerne kan følge med.

Idéen til app’en kom netop med tanke på de mange timer, unge bruger på at quizze på deres smartphones, fortæller Jeppe Midjord, der er en af Study Quiz’s udviklere.

”I stedet for at forberede os til en statistikeksamen, sad vi og dystede mod hinanden på vores smartphone. Det fik os til at tænke på, om vi ikke kunne få den faglige viden ned på det format. Tanken er, at Study Quiz skal møde eleverne, hvor de er. Både på den platform, de er, og på det faglige niveau, de er, som lærerne nemt får indblik i via quizzen,” siger Jeppe Midjord, der læser erhvervsøkonomi på Aarhus Universitet.

Repetitionsværktøj der er sjovt for eleverne
På Tørring Gymnasium er de allerede flere lærere, der har kastet sig over quiz-værktøjet.
Anne Hørlyck Clemmensen har brugt det i matematiktimerne og ser gode muligheder i at bruge quizzen til repetition.

”Jeg har primært brugt Study Quiz til færdighedstest. Det giver både lærer og elever de rigtige svar hurtigt. Derfor tror jeg også, at den vil være rigtig god til repetition fremadrettet, fordi den er selvrettende. Det er bestemt også en fordel, at vi kan aktivere elevernes spillegen til at gøre repetitionen lidt sjovere,” siger hun.

Også Henrik Færch Svendsen forestiller sig at bruge quiz-værktøjet til repetition.
”Fremadrettet vil jeg gerne bruge app’en til repetition som afslutning på et forløb for at teste, om eleverne har grundbegreberne på plads,” siger han.

I modsætning til en del andre nye it-værktøjer kræver Study Quiz ikke særlige it-kundskaber for at man som lærer kan tage det i brug, fortæller Kirsten Stammerjohann.

”Jeg har brugt mange forskellige it-værktøjer, og det her er det letteste af dem alle sammen. Det er så simpelt at gå til,” siger hun.

Henrik Færch Svendsen er enig.

”Det kræver selvfølgelig, at skolen har en licens for at kunne bruge det. Programmet er meget intuitivt og brugervenligt, når man som lærer laver quizzerne på computeren. En lille håndfuld af eleverne har dog haft nogle vanskeligheder med at koble sig på app'en,” siger Henrik Færch Svendsen.

Study Quiz udkom i september i år og bliver i øjeblikket, ifølge Jeppe Midjord, brugt af omkring otte gymnasier.