Prisvindende lærer: Alle kan lære fysik og kemi
Lærer KVUC pris

Prisvindende lærer: Alle kan lære fysik og kemi

Fysik- og kemilærer Anja Skaar Jacobsen elsker at undervise voksne på VUC. Nu hædres hun med H.C. Ørsted Medaljen for “fremragende formidling af naturvidenskab.”

Elastikker bindes fast på et stativ, og kort efter hænger barbiedukker med hovedet nedad i et bungyjump.

Kursisterne måler og plotter resultater ind på grafer på deres computere, mens lærer Anja Skaar Jacobsen ser nysgerrigt på.

“Hov, er den måling i Newton?” spørger hun og smiler, da hun ser en graf, som tre elever viser frem.

Eleverne ser på skærmen, opdager fejlen og retter fra gram til kilo og smiler tilbage til deres lærer.

Anja Skaar Jacobsen har undervist i kemi og fysik på Københavns VUC (KVUC) siden 2014, og hendes begejstring for at undervise de ældste unge og voksne i naturvidenskab er kun vokset lige siden.

“Det er lidt tilfældigt, at jeg endte på VUC, men nu holder jeg virkelig meget af at undervise voksne. De er mennesker med alle mulige baggrunde. Det er spændende at være sammen med dem,” siger Anja Skaar Jacobsen, da hun er gået ud på gangen og lidt væk fra forsøgene.

Det er er min opgave at få dem til at overgive sig til at skrive i dette nye sprog.

Anja Skaar Jacobsen, lærer
KVUC

Hendes evner som underviser og formidler af naturvidenskab er så gode, at hun netop er blevet tildelt H.C. Ørsted Medaljen i bronze, som uddeles af Selskabet for Naturlærens Udbredelse, der blev stiftet af den betydningsfulde fysiker H.C. Ørsted i 1824.

“Anja er en enestående formidler af sine fag, og hun er med sin meget stærke faglighed kombineret med stor integritet og med et tydeligt fokus på de pædagogiske dyder en meget afholdt underviser,” lyder det blandt andet i motivationen for uddelingen af medaljen i en pressemeddelelse. Det er ledelse og kolleger på KVUC, som har nomineret Anja Skaar Jacobsen til medaljen.

Det er første gang, at medaljen tildeles en lærer på en voksenuddannelsesinstitution.

Anja Skaar Jacobsen er tidligere forsker, men hun savnede at arbejde med mennesker.

Forstå et nyt sprog
Det viser sig, at Anja Skaar Jacobsen udover at være en afholdt underviser også er en forholdsvis ydmyg prisvinder. Hun er i hvert fald ikke meget for at fremhæve sig selv og sine evner og undervisningsmetoder, da gymnasieskolen.dk får lov til at være med i undervisningen en aften i sidste uge.

“Når det kommer til undervisningsmaterialer, er vi et godt team af kemi- og fysiklærere. Det er min kollega Thomas, der har forberedt øvelsen med bungyjumpet,” fortæller hun.

Nogle mangler selvtillid og har brug for at få at vide, at de kan.

Anja Skaard Jacobsen, lærer
KVUC

Hun vil dog gerne fortælle om, hvad hendes tilgang er til naturvidenskab og undervisning på KVUC, hvor hun underviser alle fra den perfektionistiske kursist til kursisten med masser af nederlag fra grundskolen og tidligere uddannelser.

“Min tilgang er, at alle kan lære fysik og kemi. Nogle gange handler det om at hjælpe dem til at forstå, at de godt kan. Nogle har svært ved det, fordi der indgår matematik. Nogle siger, de ikke kan kemi, fordi de ikke forstår blandingen af bogstaver og tal i kemiske formler, og det er så er min opgave at få dem til at overgive sig til at skrive i dette nye sprog og tegne simple molekyler,” siger hun og fortæller, at hun roser og anerkender sine kursister i rigelige mængder.

“Nogle mangler selvtillid og har brug for at få at vide, at de kan.”

Anja Skaar Jacobsen kan godt lide at undervise voksne kursister, der kommer med mange forskellige baggrunde.

Mange kursister har brug for at bestå fysik B eller kemi C for at komme ind på en uddannelse, mens andre ønsker at få en topkarakter. Det kalder ifølge Anja Skaar Jacobsen på differentiering og formativ feedback.

“For mig er det vigtigt at være tydelig i målene for, hvad kursisterne skal kunne. Det skal være tydeligt, hvad kursisterne skal kunne for at bestå faget, og hvad de skal kunne for at få en høj karakter,” siger hun.

God til at forklare
Tre kursister, som fortæller, at de skal bruge fysik B for at blive optaget på henholdsvis medicin-, idræt- og ingeniørstudierne, sætter nogle ord på Anja Skaar Jacobsens undervisning, som på dette hold er online med fysisk fremmøde ved øvelser og eksperimenter.

“Hun er god til at forklare tingene på en hverdagsagtig måde.” “Hun er tålmodig. Hun går mere op i, at vi forstår tingene, end at vi afleverer en opgave til tiden,” lyder det blandt andet fra kursisterne, som tager en pause fra beregningerne af elastikkonstanten.

H.C. Ørsted og Niels Bohr
Det med at få kursisterne til at forstå begreberne, det overordnede billede og sammenhængende i naturvidenskab hænger også godt sammen med Anja Skaar Jacobsens tidligere karriere som forsker i videnskabshistorie ved blandt andet Niels Bohr Arkivet.

Anja Skaar Jacobsen, lærer
KVUC

“Videnskabsfolk gennem tiderne har også haft svært ved at skabe og tilegne sig ny viden. Det er på ingen måde trivielt at gøre nye opdagelser og forklare dem. H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen og Niels Bohrs atommodel er gode eksempler på det,” siger Anja Skaar Jacobsen og fortsætter:

“For mig er det nyttigt at have i baghovedet, når jeg møder kursister, der synes, det er svært at lære fysik og kemi.”

Efter nogle år som forsker, hvor hun blandt andet sad “mutters alene og læste breve fra døde mennesker,” som hun formulerer det, fik hun lyst til at arbejde med levende mennesker.

Et vikariat som lærer på Greve Gymnasium viste sig at være “overraskede sjovt.” Siden blev hun ansat på Ordrup Gymnasium og kom derefter på KVUC. Og her har hun tænkt sig at blive foreløbig.

“Jeg synes, jeg har verdens fedeste job” siger hun, smiler og går videre til den næste gruppe elever for at se, hvordan det går med deres målinger af barbie i bungyjump.