Papirbogens død nært forestående
No image

Papirbogens død nært forestående

Tre ud af fire bøger sælges allerede som iBøger hos forlaget Systime, som er en af de store spillere på ungdomsuddannelsesområdet. Om to år er det mere eller mindre slut for den traditionelle bog i undervisningsøjemed, spår forlagets direktør.

En revolution.
Sådan betegner direktør P.H. Mikkelsen på forlaget Systime udviklingen de seneste to år inden for undervisningsmaterialer. Alene i 2012 har forlaget indtil nu solgt næsten 300.000 licenser til ungdomsuddannelserne. Det svarer til, at næsten tre ud af fire bøger sælges som digitalt materiale, og det er en fordobling bare i forhold til 2011.
”For fem år siden var digitalt materiale lidt af en kuriositet. Da solgte vi næsten ingenting. Om to år tror jeg ikke, vi vil sælge mange papirbøger. Derfor vil vi fra 2015 ikke producere til lager mere,” fortæller P.H. Mikkelsen, som dog tilføjer, at det stadig vil være muligt at bestille papirudgaverne; faktisk vil de blive bedre end tidligere, da de vil blive produceret ”overnight” og dermed hele tiden være opdaterede på bestillingstidspunktet.
Direktøren lægger vægt på, at de digitale materialer også indholdsmæssigt repræsenterer lidt af en revolution, fordi de for det første er dynamiske og opdateres løbende og for det andet giver nogle muligheder, den traditionelle bog ikke kan hamle op med.
”I 30 år har vi for eksempel lavet musikbøger uden musik! Nu er der pludselig musik i, ligesom bøgerne i en række andre fag også er interaktive og flermediale. Og det er en styrke, at den digitale nutid giver mulighed for skræddersyet undervisning for den enkelte,” siger han og peger endvidere på, at alt, hvad der udvikles, er åbent gennem det såkaldte lab.systime.dk med mulighed for at kommentere og deltage og på den måde være med til at udvikle og holde materialet opdateret.
”Man kan sige, at vi ikke har så mange ’hemmeligheder’ mere. Meningen er at få ideer og kommentarer og dermed skabe en vidensudvikling, som vil sikre bredere og bedre produkter. Vi sælger ikke længere produkter, vi sælger processer. Men vi kalder det stadig bøger, fordi det giver overblik og tryghed, at vores iBøger er organiseret i en bogstruktur.”

Mulig besparelse på skolerne
Forlagets intention er, at det skal være omkostningsneutralt for skolerne at købe materialerne digitalt. Umiddelbart skulle man ellers tro, at der kunne spares en masse penge, for en traditionel bog, der måske koster 3-400 kroner, er jo langt billigere at producere uden papir og omslag.
”Vi sparer på papir, tryk, indbinding og distribution, men omkostningerne til udviklingen og produktionen af iBøger og til sikring af, at de i øjeblikket 80.000 daglige brugere hele tiden og altid har adgang til materialerne, er meget store.”
Prisen på en iBog varierer. Den afhænger dels af indholdet, dels af licensens længde, der ligesom indholdet er dynamisk – for eksempel tre måneder eller tre år. På samme måde er forfatterhonorarerne dynamiske og udbetales, i henhold til hvad den enkelte løbende bidrager med.
”Lige nu er omkostningerne større end indtægterne, men vi tror på det og satser hele butikken – bogstaveligt talt! – på at lave de bedste undervisningsprocesser i den digitale nutid,” siger P.H. Mikkelsen.
”Men skolerne må kunne spare mange penge på den fysiske håndtering af papirbøger, for det er meget enkelt at bestille, modtage og distribuere licenser til eleverne. Men jeg mener ikke, at skolerne skal vælge iBøgerne for at spare penge. De skal gøre det, fordi de får meget bedre undervisningsmaterialer.
Han kan af forretningsmæssige årsager ikke i detaljer fortælle, hvad næste skridt bliver i udviklingen – og han har heller ikke, som han selv siger, en magisk krystalkugle, der med sikkerhed kan forudsige fremtiden.
”Men det kommer til at gå stærkt. Hardwaremæssigt vil der ske mere, end vi måske tror, de kommende år med for eksempel mobile devices. Bare se, hvor meget der er sket de seneste år.  ”