På jagt efter den fjerde vej

På jagt efter den fjerde vej

Professor Dennis Shirley fra Boston College var kommet til GL's jubilæumskonference for som en af hovedtalerne at sætte ord på nogle af de udfordringerne, lærerne står overfor i dagens uddannelsesverden samt hvad man kan gøre ved det.

Tekst_ Morten Jest

GL’s jubilæumskonference i anledning af foreningens 125-års fødselsdag blev tirsdag formiddag indledt i Øksnehallen på Vesterbro med professor Dennis Shirley fra Boston College som den første af hovedtalerne.

Det var en veloplagt amerikansk professor, der gik på scenen for at tale om det, han kalder “Den fjerde vej” i uddannelse.

Læs interview med Dennis Shirley: “Vi skal være modige og kreative.”

“Hvad er bedst for vores elever og studerende? Det er nøglespørgsmålet, vi skal stille os selv dag ud og dag ind!”

Shirleys analyse af den politiske udddannelsesvirkelighed handler blandt andet om en “Bermuda-trekant”, hvor en kortsigtet politisk tankegang – styret af valgperiodens cyklus – tvinger lærerne til kompromiser og sætter rammerne for undervisning under pres. Hvor der hersker en vis konservatisme, og hvor lærerne ofte bare gerne vil være i fred og ro i det, nogle har betegnet “foxholes”, det vil sige klasseværelset. I stedet bør man satse på en anden trekant med integration, kollegialitet (væk fra isolationen og væk fra “bare at være søde ved hinanden”) – lærerne skal hjælpe hinanden til at blive bedre for at hjælpe eleverne – og udviklingsorientering i stedet for konservatisme.

Third way tsunami
Sektoren har i Dennis Shirleys analyse oplevet tre veje – eller kulturer – til ændring i tidens løb:

1. Innovation og progressivitet, men også lærerisolation og inkonsistens.
  2. Standardernes og markedstankegangens indtog. Symboliseret af for eksempel Thatcher- og Reagan-administrationerne, og hvor test-tyranniet stille og roligt kom snigende.
  3. De data-drevne dogmer med blandt andet “PISA-rigets tragiske indflydelse”. I denne tredje vej har der været stor fokus på færdighederne læsning og matematik. Samtidig er test og målinger i højere grad kommet på dagsordenen – blandt andet som en måde at bedømme lærernes kvalitet udfra. Performance-baseret løn. Mere overvågning og kontrol.

“Vi bevæger os mod en øget individualisering – lærer mod lærer, skole mod skole, system mod system. Og forsøg på at ødelægge fagforeningerne. Vi befinder os i en Third way tsunami,” sagde Dennis Shirley.

Hvad gør vi så ved det? Der har været en tendens til at stikke hovedet i jorden som en struds og vente på, at problemet går over eller vente på næste reform, men det er en dårlig strategi, lød beskeden. I stedet handler det om at finde Den fjerde vej og skabe en holdbar vej frem.

Shirley fremdrog en række eksempler på, hvordan lærerne andre steder i verden er lykkedes med at skabe reelle ændringer. Men det kræver dels organisering og politisk vilje, dels, at lærerne er villige til at tage medansvar og stille krav til sig selv og hinanden.

“Hvis ikke du tager ansvar, er der andre, der gør det for dig!” sagde Shirley, og opfordrede de forsamlede til altid at tænke på sig selv som “public intellectuals”. Find ud af, hvordan du kan inspirere som lærer, hvordan du kan nyskabe, så det reelt forbedrer elevernes læring.

Lærerprofessionen må genopfindes, så vi ikke hele tiden vender tilbage til det privatpraktiserende. Lærerne skal også kollektiv ansvarlighed.

Vi har derudover brug for intelligent benchmarking med en mere professionaliseret tilgang til test og eksamen, lød det blandt meget andet fra Dennis Shirley.

Du kan se hele Dennis Shirleys præsentation i videolinket, ligesom du resten af dagen kan se mere om og fra konferencen på gymnasieskolen.dk, på Twitter og gl.org

Deltag i debatten på Twitter under hashtag #GL125.