Overvågning af eksamen bliver ikke klar til sommer
computer undervisning shutterstock_175318004

Overvågning af eksamen bliver ikke klar til sommer

Den Digitale Prøvevagt skal ikke bruges til sommerens eksaminer, har undervisningsminister Merete Riisager besluttet. Overvågningsprogrammet havde tekniske problemer til generalprøven.

Først var der massive protester fra elever og usikkerhed om det nye overvågningsprogram Den Digitale Prøvevagt. Til generalprøven ved sidste uges terminsprøver var der tekniske problemer med programmet.

Nu har undervisningsminister Merete Riisager (LA) besluttet, at Den Digitale Prøvevagt skal udskydes og ikke skal anvendes til eksamen til sommer. I stedet opfordrer ministeren til, at skolerne bruger andre overvågningsprogrammer, som allerede findes på markedet.

Ifølge Undervisningsministeriet blev Den Digitale Prøvevagt testet af 8.000 gymnasieelever torsdag i sidste uge. Programmet havde dog kapacitetsproblemer og andre tekniske udfordringer, der for eksempel betød, at flere elever oplevede at blive smidt af programmet, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

“Erfaringerne fra generalprøven viser, at Den Digitale Prøvevagt ikke fungerer godt nok. Derfor har jeg besluttet, at løsningen ikke skal bruges til sommerens eksaminer,” siger Merete Riisager.

Undervisningsministeren ønsker dog stadig overvågning af elevernes skærme til sommerens eksaminer.

Ministeriet skriver, at skoler, som vil benytte sig af et monitoreringsprogram til eksamen til maj og juni, vil få dækket deres omkostninger.

“Det er vigtigt for mig igen at slå fast, at det hverken er i min eller ministeriets interesse at blande sig i elevernes privatliv eller data. Det, der optager os, er, at det skal være svært at snyde, og at eksamensafviklingen er fair for alle de mange elever, der har knoklet op til eksamen, og som overholder reglerne,” siger Merete Riisager.

Debat om overvågning
Sidste år blev et bredt flertal i Folketinget enige om, at Undervisningsministeriet skulle udvikle et monitoreringsprogram til at bekæmpe snyd til den skriftlige eksamen.

Både før og efter den beslutning har der været debat om it-sikkerhed, overvågning og beskyttelse af personfølsomme oplysninger.