Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om vikarliv
B007755A-6621-4082-AE8C-265295BDE66D

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om vikarliv

Vikarliv, hf og karakterskalaen er nogle af de emner, som det nyeste nummer af Gymnasieskolen sætter fokus på.

For mange lærere starter arbejds­livet med et vikariat, og for en stor del fortsætter det med midlertidige ansættelser i flere år. I de senere år er det blevet sværere for nyuddannede magistre at få et job som gymnasielærer. Og lykkes det, må de som regel kigge langt efter en fastansættelse og pædagogikum.
Gymnasieskolen sætter fokus på vikarlivet.

Det er anstrengende og udmattende, når ens arbejdssituation er midlertidig og uforudsigelig.

Janne Gleerup, ph.d.
Roskilde Universitet

Den nye hf’s børnesygdomme bør kureres
Idéen med den nye hf er god, men opbygningen af uddannelsen skal ændres, mener lærere og ledelse på HF & VUC Nordsjælland. De efterlyser blandt andet, at eleverne hurtigere vælger fagpakke.

Hun graver kvindernes historier frem i lyset
Danmarkshistorien er altid blevet fortalt og fortolket fra mændenes ­perspektiv. Men historien består af os alle, og vi skal alle kunne spejle os i den og lære af den, mener historiker og forfatter Gry Jexen. Hun fortæller om kvinder og deres samtid, og de historier har fundet et stort publikum.

Vi har fået bildt os selv ind, at mandens erfaringsgrundlag er fyldestgørende for os alle sammen.

Gry Jexen, historiker og forfatter

Find bladet i postkassen eller læs det herunder.

Tema om vikarliv