Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om ligestilling
Forside82020

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om ligestilling

Latin i fremgang, ligestilling på gymnasierne og et blik på et usædvanligt år. Det er nogle af emnerne, som du kan læse om i årets sidste blad.

Kvinderne er i overtal på lærerværelset, men på flere andre parametre fører mændene. I det nyeste nummer af Gymnasieskolen går vi tæt på ligestillingen i en sektor, hvor en tredjedel af kvinderne er på deltid, og mændene bestemmer mest.

Det tyder på, at der er noget helt galt med arbejdsmiljøet for kvinder.

Jo Krøjer, lektor
Roskilde Universitet

Sproglærere om stor fremgang for latin: Sprogkrisen er ikke slut
Med den nye reform er der sket en stor stigning i andelen af studenter, som har tre fremmedsprog. Årsagen er, at mange flere har valgt latin, viser nye tal. I de faglige foreninger er der bekymring.

Samfundet bestod
En pandemi ankom og forandrede alt. I mange år fremover vil 2020 blive beskrevet og fortolket på talløse måder, og de langsigtede følger kan vi endnu kun gisne om. Men her, mens året går på hæld, giver chefredaktør, forfatter og debattør Rune Lykkeberg sit blik på et usædvanligt år, og hvad det har lært os om os selv.

Coronakrisen har sat folk i nogle situationer, som var helt utænkelige før.

Rune Lykkeberg, chefredaktør

Find årets sidste blad i postkassen eller læs det herunder

Tema om ligestilling