Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om Grønland
forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om Grønland

Ministerens spin om adgangskravet, almendannelse og tema om Grønland er nogle af emnerne, man kan læse om i det seneste nummer af Gymnasieskolen.

Månedens nummer af Gymnasieskolen lander i disse dage i gymnasielærernes postkasser.
Temaet handler om Grønlands udfordringer blandt andet med en stor spredning i elevernes forudsætninger, en ny overenskomst og “turistlærere”.

Undervisningsminister bruger “skjult” karakterkrav forkert
Det ligner mest af alt politisk spin, når undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) sammenstiller regeringens foreslåede karakterkrav med den allerede eksisterende uddannelsesparathedsvurdering. Der er nemlig tale om to vidt forskellige “4-taller”.

“Gymnasiet skal opdrage gode samfundsborgere”
Regeringens opfattelse af almendannelse er en katastrofe, mener filosof Peter Kemp. I udspillet til en ny reform er fokus udelukkende på kompetencer, men det er alt for ensidigt, lyder hans kritik.

På jagt efter god undervisning mellem bander og kriminalitet
Hvordan beskriver man et samfund med vold og kriminalitet på spansk?
Suzan Desezar pakkede kameraet og interviewede bandeledere og -ofre til et undervisningsmateriale.

Læs artiklerne i bladet herunder.