Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om eux
GS_ NyUdgave_banner_r1

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om eux

Eux, elevfordelingsaftalen og anden generationsreformer er nogle af emnerne, som man kan læse om i Gymnasieskolen 7.

Lærere på eux-uddannelsen oplever skæv arbejdsbelastning og meget komprimerede undervisningsforløb. Det skaber et dårligt arbejdsmiljø og går også ud over elevernes læring, viser en rundspørge blandt tillidsrepræsentanter.
I det nyeste nummer af Gymnasieskolen har vi fokus på arbejdsforholdene for lærere, der underviser på eux-uddannelsen.

“Håber vi får i morgen med”
Det kom som et chok for lærere, elever og rektor på Viby Gymnasium, at skolen ikke må optage elever til næste år. For de seneste år har skolen fået en bedre elevsammensætning.

Jeg frygter, at det kan have den omvendte effekt og give skolen et dårligt ry i stedet for en frisk start.

Sanne Fredsted, lærer
Viby Gymnasium

Corona og gymnasiereform har givet frafald
I Ringkøbing og Skjern mistede gymnasiet op mod sommerferien ­fire førsteårselever. Det er ikke set før. Kombineret med et grundforløb med to studiestarter skabte corona store udfordringer landet over.

“Vi skal ikke skælde ud på gymnasiet for at være en succes”
Uddannelsessystemet skal ændres, så det passer til de unge – og ikke omvendt. Det mener Nina Smith, professor i nationaløkonomi og formand for Kommissionen for 2. generationsreformer, som kan få afgørende betydning for fremtidens uddannelser. Hun kalder gymnasiet for en kæmpe succes.

Det er en ­myte, at man i dag kan klare sig uden at få en ungdomsuddannelse.

Nina Smith, professor

Find bladet i postkassen eller læs det herunder

Tema om eux