Nyt blad med tema om arbejdsmiljøet efter nedlukningerne
GS_ NY UDGAVE_banner

Nyt blad med tema om arbejdsmiljøet efter nedlukningerne

Arbejdsmiljø, virtuel undervisning og sprogfagenes krise er nogle af emnerne, som du kan læse om i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

Lærernes hverdag og arbejds­miljø har i over et år været i en form for undtagelsestilstand. På flere skoler mener man, at nedlukningen har sat dybe aftryk på arbejdsmiljøet på godt og ondt. Hverdagen er på vej tilbage, men spørgsmålet er, om den bliver som før coronaen. Gymnasieskolen stiller skarpt på arbejdsmiljøet i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

Lærere og rektorer uenige om virtuel undervisning
Vil det give et kvalitetsløft, hvis lærerne fortsætter med at bruge virtuelle aktiviteter, når corona­krisen er ovre? Ja, siger rektorernes formand. Nej, lyder det fra lærernes formand.

Virtuel undervisning gør det meget svært at opretholde den samme kvalitet.

Tomas Kepler, formand
Gymnasieskolernes Lærerformand

Mit Englisch kommt man durch – mit Deutsch kommt man weiter
Det er en myte, at vi kan klare os med engelsk, men den lever ­desværre fortsat og er en stor del af forklaringen på sprogfagenes krise, mener Lykke Friis, direktør for Tænketanken Europa.

Overlevelses­kamp på Mors
Den demografiske udvikling gør livet sværere for visse ­gymnasier. På få år har Morsø Gymnasium mistet en tredjedel af klasserne og en fjerdedel af lærerne. Det ­giver mavepine på lærerværelset.

Kan vi overleve? Hvad er smertegrænsen? Hvornår er det ikke længere økonomisk forsvarligt? Frygten mærkes, når vi snakker sammen privat blandt lærerne.

Olivier Cointe, TR
Morsø Gymnasium

Find Gymnasieskolen i postkassen, eller læs det herunder.

Tema: Tilbage til en bedre hverdag?

Læs artiklerne i temaet om arbejdsmiljøet efter nedlukningerne: