Nyt blad med taxametertema
forside9_beskaaret

Nyt blad med taxametertema

I dette nummer af Gymnasieskolen kan du læse et tema om, hvordan taxameterpengene til uddannelserne er fordelt, og hvilke konsekvenser den nye taxameteraftale har. Redaktionen har også kigget nærmere på, om Danmark nu også bruger så mange penge på uddannelse, som politikerne påstår?

Tekst_ Morten Jest

Tema om taxameteret
Kvalitet koster penge og penge er lig med taxameterkroner for uddannelserne. I det nye blad sætter vi fokus på, hvordan pengene til uddannelserne er fordelt. Vi ser på den nye taxameteraftale, som fjerner mange millioner fra gymnasierne, men som også betyder flere penge til hhx. Og så fortæller lærere og elever på Nakskov Gymnasium og HF, hvordan flere eller færre taxameterkroner gør en stor forskel.

PRÆCISERING
I artiklen Ny taxameteraftale fjerner over 450 millioner kroner fra stx og VUC mangler der en faktaboks i det trykte blad. Derfor vil den opmærksomme læser opdage, at besparelsen på stx på 235 millioner kroner og besparelsen på et særskilt taxameter for fjernundervisning  på 138 millioner kroner ikke bliver over 450 millioner kroner.

For at regnestykket skal gå op skal der også lægges en besparelse på 16 millioner kroner på bygningstaxameteret for VUC og 62 millioner kroner på ordblindeundervisning for voksne.

Minister bruger børnehaver i besparelsesdebat om uddannelser
Danmark er det land i OECD, som bruger flest penge på uddannelsesområdet, siger Ellen Trane Nørby. Problemet med det regnestykke er bare, at OECD også tæller børnehaver og SU med i det regnestykke. Gymnasieskolen piller tallene fra hinanden, og så viser det sig, at Danmark langt fra ligger nummer et i forbrug på uddannelse.

Når man ikke længere er én af lærerne
Som ny uddannelsesleder kan man godt tænke, at der ikke er den store forskel i forhold til tidligere. Men de gamle kolleger opfatter pludselig en anderledes. Det opdagede Peter Brink Thomsen, der tog skridtet fra lærerjobbet til rollen som uddannelsesleder.

DUS med lærerne
Samarbejdet i Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS) skal have et skub, mener GL-formanden. Organisationerne kan drage nytte af mere vidensudveksling og formelt samarbejde, lyder argumentet. Men der bliver ikke tale om et egentligt lærerkartel, slår flere formænd fast.

Det er livet på lærerværelset der skaber vidensdeling
En meget stor del af gymnasiernes teammøder er spild af tid, for lærerne planlægger i stedet for at dele viden, siger ledelsesforsker Helle Hein, der i to år har været flue på væggen på seks af landets gymnasier. Det fortæller hun om i dette interview.