Nye tal modsiger DI’s påstand om studenter
greve_gymnasium_11_undervisning_2

Nye tal modsiger DI’s påstand om studenter

Stik imod DI's påstand om, at studenter ikke bruger deres uddannelse, viser ny undersøgelse, at 9 ud af 10 studenter faktisk er i gang med en uddannelse eller har et arbejde. Samtidig er gymnasierne med til at bryde negativ social arv.

9 ud af 10 studenterne fra 2008 var i 2012 i uddannelse eller beskæftigelse. Heraf var 72 procent i gang med en videregående uddannelse. 19 procent havde et arbejde og kun to procent var arbejdsløse.

Det viser en ny undersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Gymnasieskolernes Rektorforening, der er lavet på baggrund af data fra Danmarks Statistik.

I går skrev Politiken, at Dansk Industri (DI) har lavet en analyse, der viser, at 4 ud af 10 gymnasieelever ikke bruger deres uddannelse til noget.
Det, mener formand for GL, Annette Nordstrøm Hansen, ikke er korrekt.

”Unge med studentereksamen kommer videre i uddannelse eller beskæftigelse. Det er en god nyhed, der tegner et andet billede end det, DI tegner med deres seneste undersøgelse. Det er ganske enkelt ikke rigtigt, når DI hævder, at unge ikke bruger gymnasiet til noget. Virkeligheden er anderledes”, siger Annette Nordstrøm Hansen.

Videregående uddannelse
I 2008 blev 66.152 færdige med en ungdomsuddannelse, hvor de unge fordelte sig nogenlunde ligeligt mellem en gymnasieuddannelse og en erhvervsuddannelse.

Af de 24.699 med en studentereksamen fra 2008, der var under uddannelse i 2012, var 94 procent i gang med en videregående uddannelse – heraf var 55 procent i gang med en bachelor eller en lang videregående uddannelse.

Se: Arbejdsmarkdestilknytning i 2012 blandt 2008-studenterne

Gymnasiefremmede studenter
I 2008 var 44 procent af de unge, der fik en studenterhue, gymnasiefremmede. Betegnelsen gymnasiefremmede bliver brugt om de gymnasieelever, hvis forældres højeste uddannelse er grundskole eller en erhvervsuddannelse.

Af de gymnasiefremmede elever var der 66 procent under uddannelse i 2012. 26 procent var i arbejde, og 2 procent var arbejdsløse.

Bryde negativ social arv
I Politiken skrev de i går, at tidligere opgørelser viser, at et gennemsnit på under 4 i folkeskolen sjældnest fører til en videregående uddannelse.

I 2008 var der 724 studenter, der kom fra grundskolen med et gennemsnit på under 4. Det svarer til to procent af alle studenterne. Blandt de gymnasiefremmede var der 55 procent, der kom fra grundskolen med et gennemsnit under 4.

At bryde den negative sociale arv har i rigtig mange år stået højt på den uddannelsespolitiske dagsorden, fortæller Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

”Vores undersøgelse viser, at gymnasieuddannelserne er med til at løse opgaven. Det kommer mange unge til gavn. Også dem, der ikke kom ind med topkarakterer fra folkeskolen. Efter studentereksamen læser de videre eller kommer i beskæftigelse, siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Læs hele undersøgelsen fra GL og Gymnasieskolernes Rektorforening her