Ny aftale: Stx mister endnu flere millioner – hhx får dog flere
greve_gymnasium_10_undervisning

Ny aftale: Stx mister endnu flere millioner – hhx får dog flere

De almene gymnasier og VUC skal afgive et trecifret millionbeløb for at finansiere erhvervsuddannelsesreformen. Til gengæld modtager hhx flere penge.

De almene gymnasier skal nu til at spare yderligere. Regeringen skal finde over 400 millioner kroner til at finansiere erhvervsuddannelsesreformen, og en stor del af pengene skal komme fra de almene gymnasier.

Det er forligspartierne bag erhvervsuddannelsen blevet enige om.

Forskel udlignes
Til gengæld vil partierne gøre op med den ”ubegrundede taxameterforskel mellem hhx og stx”, som der har været siden den nye arbejdstidsaftale fra 2013 trådte i kraft.

Det betyder, at hhx fra 2017 modtager 69 millioner kroner ekstra i taxametertilskud – beløbet falder dog en anelse de følgende år.

De almene gymnasier, VUC-centrene og SOSU-skolerne skal i alt afgive 280 millioner kroner i 2017 og lidt mindre i de følgende år. Regeringen og forligspartierne begrunder besparelsen med, at institutionerne i forbindelse med overdragelsen til selveje i 2007 siden har haft overskud, ”der overstiger de øvrige sammenlignelige institutionsområder.”

Aftalepartierne peger på, at taxametertilskuddene fastsat i forbindelse med overdragelsen af institutionerne til selveje kan have været lidt for gunstige i forhold til de reelle udgifter til bygningerne.

Besparelser og besparelser
Besparelserne for de almene gymnasier kommer oven i de generelle besparelser på ungdomsuddannelserne. Ungdomsuddannelserne skal spare to procent om året de næste fire år – det betyder, at gymnasierne mister cirka en milliard kroner over de næste fire år.

Læs: Finanslovsforslag: 240 millioner kroner færre til gymnasierne til næste år

Mindre til fjernundervisning
Aftalen betyder også, at der indføres særskilte taxametertilskud til fjernundervisning. I dag modtager skolerne de samme taxametertilskud for fjernundervisning som til ordinær undervisning. Det betyder for eksempel at skolerne modtager bygningstaxameter for elever, som ikke bruger bygningerne.

Alene for VUC-centrene betyder det 138 millioner kroner færre til næste år.