Nu mangler de store byer også lærere
Matematik

Nu mangler de store byer også lærere

Gymnasier langt fra universitetsbyerne har hidtil været hårdest ramt af manglen på matematik- og fysiklærere. I år har flaskehalsproblemerne også ramt større byer.

Nul eller ganske få ansøgere til et stillingsopslag i gymnasiet er nu heller ikke noget særsyn i store byer som København og Aalborg.

Matematik og fysiklærere har længe været et eftertragtet folkefærd, når rektorer skal besætte stillinger på de danske gymnasier. I år har det været ekstra svært i hovedstadsområdet at få besat stillinger.

På Nørre Gymnasium i København fik de ingen ansøgningere til et stillingsopslag som fysik- og matematiklærer. Rektor Jens Boe Nielsen måtte derfor tænke alternativt og har ansat studerende og ingeniører til at undervise eleverne i matematik og fysik.

Klasseloftet
I hovedstadsområdet er der i år oprettet 51 klasser ekstra på grund af klasseloftet på 28 elever pr klasse. Ifølge Jens Boe Nielsen skal der ansættes 2,8 lærere per klasse. Alene på den baggrund er der skrevet kontrakt med mange nye lærere. Derudover er der en stor generation af lærere på 60 år og opefter, som går på efterløn og pension nu og i de kommende år.

”Der er mange, som kæmper om få ansøgere. Manglen på lærere vil fortsætte de næste to år i takt med, at der skal laves nye klasser for at opfylde klasseloftet, og mange lærere går på pension,” siger Jens Boe Nielsen, som desuden er formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

Lærermanglen har også ramt Aalborghus Gymnasium i Aalborg. Gymnasier i regionen med større afstand til Aalborg har i flere år haft problemer med at rekruttere visse lærere.  Men nu er der også flaskehalse i Nordjyllands hovedstad.

”Vi fik nul ansøgere til et stillingsopslag for en fysiklærer. Vi løser det ved at ansætte ingeniører eller phd.-studerende,” siger rektor Torben Poulsen.

Flere søger ind
Torben Poulsen fortæller, at det også er svært at rekruttere engelsk- og idrætslærere. På Aalborghus Gymnasium skyldes manglen på lærere først og fremmest, at flere unge søger ind på gymnasiet. Elevtallet er næsten fordoblet på fem år.

Ifølge Jens Boe Nielsen er der ikke mangel på kemi- og biologilærere. Meldingen lyder, at krisen betyder, at der kommer flere ansøgere fra det private erhvervsliv.

Mens der er mangel på matematik- og fysiklærere, kommer der ifølge Jens Boe Nielsen rigeligt med ansøgere, når gymnasierne søger lærere til at undervise i blandt andet fagene dansk, historie, filosofi og billedkunst.