Artikel
Nu bruger eleverne Facebook til noget fornuftigt
Greve Gymnasium 33 IT

Nu bruger eleverne Facebook til noget fornuftigt

Eleverne hjælper hinanden og deler i stor stil informationer og viden, når de laver individuelt arbejde. Samtidig har teknologien også forandret gruppearbejdet.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasieelever er storforbrugere af sociale medier og delingsværktøjer, når de laver lektier og gruppearbejde. Eleverne svarer på hinandens spørgsmål, når der skal skrives dansk stil, og deler informationer, når de laver kemiopgaver. Det viser et stort forskningsprojekt om it i gymnasiet, hvor 17 skoleprojekter om it på danske gymnasier har deltaget, og hvor en række lærere og elever på skolerne er blevet interviewet.

Projektet viser, at eleverne på et vist plan udvikler deres egen faglige it-kultur, som går videre end skolens og lærernes brug af it. Eleverne opretter for eksempel faglige Facebook-grupper, hvor de deler viden om opgaver og faget. En klasse fortalte, at der i deres Facebook-gruppe kunne være op til 20 svar og indlæg på et spørgsmål til en opgave eller en rapport fra en klassekammerat.

”Eleverne udnytter hinandens kompetencer og hjælper hinanden i en proces, som er anderledes end, hvad vi har set tidligere. Eleverne er selvorganiserede på en måde, som går ud over det, læreren beder dem om, ” siger projektleder og professor Helle Mathiasen fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier under Aarhus Universitet.

Google docs
Eleverne bruger i høj grad it-værktøjer til at tale, skrive og chatte med hinanden, når de arbejder individuelt. 67 procent af eleverne mener, at kommunikationsværktøjer som Facebook altid eller ofte kan bruges, når de laver lektier og opgaver. Værktøjer til at dele filer og dokumenter med som for eksempel Google docs og Dropbox er eleverne også store tilhængere af ved individuelt arbejde. 69 procent mener den slags værktøjer ofte eller altid kan bruges, når de sidder med deres egne opgaver. Forsvindende få elever svarer nej til, at kommunikations- og delingsværktøjer kan bruges, når de laver individuelt arbejde.

Deler med hinanden
Eleverne er i det hele taget særdeles gavmilde med at dele informationer med hinanden også i undervisningen.

70 procent af eleverne svarer, at de ofte eller nærmest hele tiden bruger it-værktøjer til at dele indhold og dokumenter i undervisningen. De skriver for eksempel i det samme Google docs-dokument, deler filer i Dropbox eller sender et link via Facebook.

Til sammenligning svarer ”kun” 49 procent af lærerne, som har deltaget i it-projekterne, at den slags delingsværktøjer ofte eller altid inddrages i undervisningen – med andre ord, eleverne bruger en række it-værktøjer i undervisningen, uden lærerne opfordrer dem til det.

Ikke snyd
Helle Mathiasen afviser, at det er udtryk for, at eleverne snyder eller ”låner” af hinandens opgaver.

”I dag er mange opgaver procesorienterede og ikke resultatorienterede, så det er ikke fordi eleverne skriver af efter hinanden,” siger Helle Mathiasen.

Samtidig har flere af lærerne fra projektskolerne valgt, at alle opgaver er synligt tilgængelige for resten af klassen, og så er det for tydeligt, hvis eleverne skriver af efter hinanden.

Alligevel mener Helle Mathiasen, det er værd at genoverveje begrebet individuelt arbejde i gymnasiet. Den tid, hvor eleven sad isoleret på værelset og skrev sin opgave, er tilsyneladende ved at være forbi. Elevens virtuelle døre står på vid gab, og hjælpen er aldrig længere væk end et par klik på Facebook.

”Det er ret tydeligt, at der sker en forskydning fra individuelt arbejde til samarbejde. Det kan lærerne ikke gøre noget ved, og det er der måske heller ikke grund til. Hvis eleverne bliver dygtigere af at samarbejde, er det jo dumt at gøre noget ved det. Men når det er en præmis, at eleverne samarbejder om det individuelle arbejde, skal vi forholde os til det,” siger Helle Mathiasen.

Gruppearbejdet forandrer sig
Teknologien forandrer også gruppearbejdet, viser erfaringerne fra it-projekterne. Lærerne sætter for eksempel eleverne til at lave gruppearbejde i Google docs, hvor alle i gruppen kan skrive i det samme dokument på en gang. Læreren kan se, hvem der skriver hvad, og det betyder ifølge eleverne, at alle i gruppen arbejder mere engageret, i stedet for at en eller to i gruppen laver det meste af arbejdet.

Som en elev skriver i en kommentar i spørgeskemaundersøgelsen:

”Alle kan tage mere del i det. Man kan holde øje med, hvem der har bidraget med noget, og hvem der ikke har skrevet så meget.”

”Teknologien har gjort det muligt at gøre gruppearbejde mere effektivt og give det større kvalitet. Man kan dog ikke konkludere, at det sker alene fordi, man bruger delingsværktøjer,” siger Helle Mathiasen.

Læs mere om forskningsprojektet Undervisningsorganisering, -former og -medier – på langs og tværs af fag på gymnasiale uddannelser i dette Link

It-projektet

Læs mere om forskningsprojektet Undervisningsorganisering, -former og -medier - på langs og tværs af fag på gymnasiale uddannelser i dette Link

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater