Normalisering er lig med flekstid
shutterstock_168373307

Normalisering er lig med flekstid

Mens folkeskolen og nogle gymnasier går mod mere tilstedeværelse og faste arbejdstider, så er Danmark generelt nærmest europamester i flekstid.

Hvis lærernes arbejdstider skal normaliseres, må det betyde, at lærere skal have fleksible arbejdstider.

Sådan kan man i hvert fald tolke en ny undersøgelse, som viser, at blandt europæerne har kun finnerne og svenskerne mere frihed end danskerne til at planlægge deres egen arbejdsdag.

Undersøgelsen, som er beskrevet i Ugebrevet A4, er foretaget af Gallup Europe for den EU-forskningsfinansierede forskningsinstitution Eurofond.

I næsten halvdelen af de danske virksomheder kan mere end 80 procent af medarbejderne selv bestemme, hvornår de kommer og går.
I Tyskland er det for eksempel kun en tredjedel af virksomhederne, som giver medarbejderne så meget frihed og kun 15 procent af virksomhederne i et land som Polen.

Sammen med børnene
“Vi synes, at det er positivt, at man selv kan tilrettelægge sin arbejdsdag. Det gør for eksempel, at man kan være mere sammen med sine børn, end man måske ellers kunne,” siger Jesper Schmidt Sørensen, der er faglig chef i HK/Privat til Ugebrevet A4.

Gymnasieskolen har tidligere skrevet om, hvad den nye overenskomst betyder i forhold til faste møde- og gå hjem-tider og/eller fuld tilstedeværelse. De foreløbige erfaringer viser, at de færreste skoler praktiserer faste mødetider, mens lidt flere, men dog stadig et klart mindretal har fuld tilstedeværelse.

Læs Tvungen tilstedeværelse på hvert andet VUC og Ledelser bløder op på fuld tilstedeværelse