Nedskæringer: “Det er meget ulykkeligt”

Nedskæringer: “Det er meget ulykkeligt”

Nedskæringer er den største udfordring for gymnasiesektoren nu og i fremtiden. Og det var også den udfordring, som fyldte mest på GL´s repræsentantskabsmøde.

Lærere tør ikke sige til ledelsen, at de har for mange opgaver af frygt for den næste afskedigelsesrunde. Det var et af de eksempler, som kom frem, da GL´s tillidsrepræsentanter diskuterede nedskæringer på årets repræsentantskabsmøde.

Det var tillidsrepræsentant fra Aarhus Akademi Mette Kristensen, som kom med eksemplet på, hvad nedskæringer har betydet for skolen.

“Lærerne tør ikke sige, at de er pressede. Jeg kan også se, at der sker positioneringer på lærerværelset, og nogle lærere gør pludselig mere opmærksom på sig selv over for ledelsen end tidligere,” fortalte Mette Kristensen.

Hun beskrev også, at der opstår myter, rygter og en form for misundelse blandt nogle lærere. Eller med andre ord – nedskæringerne og afskedigelsesrunder kan skabe et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Et flertal i Folketinget har gennemført nedskæringer på to procent for ungdomsuddannelserne i år, og nedskæringerne bliver større til næste år og fortsætter efter regeringens planer frem til 2020.

Fristende at sige håbløst
Peter Zinckernagel, rektor på København Syd HF & VUC, var gæst på repræsentantskabsmødet. Han gjorde det klart, at der ikke er en leder i dette land, som ikke er kede af disse nedskæringer.

“Det er meget ulykkeligt. Det er også fristende at sige, det er håbløst, men det er en fase, vi må igennem,” sagde han.

For selv om både ledere og lærere arbejder for at minimere nedskæringerne, så er det ikke realistisk at undgå dem, understregede rektoren.

Han sagde, at skolerne bliver nødt til at forholde sig til nedskæringerne.

“Vi kan ikke blive ved med at gøre, som vi plejer. Ellers får vi en dårlig skole, og det bliver værre at være lærer. Vi må tænke i en grundlæggende ny måde at drive skole på. Det skal vi gøre sammen med lærerne, for ledelsen kan ikke gøre det alene,” sagde Peter Zinckernagel.

1.000 færre lærere
GL´s formand, Annette Nordstrøm Hansen, havde inden da tegnet nogle af konsekvenserne af nedskæringerne. En undersøgelse fra GL viser blandt andet, at 68 procent af tillidsrepræsentanterne svarer, at lærerne har fået flere arbejdsopgaver.

På dagen, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen præsenterede en ny regering, mindede Annette Nordstrøm Hansen om, at der ikke er noget, som tyder på, at den nye regering vil stoppe nedskæringerne i de næste år.

“Vi er allerede 1.000 færre lærere i forhold til sidste år, men det tyder ikke på, det stopper med de 1.000 lærere,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Står sammen
Tillidsrepræsentant på Rødovre Gymnasium Tobias Garde Hagens fortalte, at lærerkollegiet på hans skole har stået meget sammen i forhold til nedskæringerne. Ifølge ham har det også betydet, at der ikke er opstået et dårligt psykisk arbejdsmiljø. Lærerne har sammen skrevet fælles principper om nedskæringerne, som ledelsen har lyttet til. For eksempel at der ikke skal budgetteres med overskud på skolen i nedskæringstider, og at nedskæringer ikke skal gå mere ud over nogle lærergrupper end andre.

“Indtil videre er det lykkedes, men det bliver en voldsom udfordring at skære ned i de kommende år,” sagde Tobias Garde Hagens.