Én ud af ti stillinger bliver ikke besat
Mand_kigger_ikikkert

Én ud af ti stillinger bliver ikke besat

Hver tiende stillingsopslag i gymnasiet bliver ikke besat af en fastansat lærer, viser tal fra Gymnasieskolernes Rektorforening. Der skyldes blandt andet mangel på matematiklærere.

Studerende og ingeniører træder til, når det ikke lykkes at ansætte lærere i gymnasierne.

Nye tal fra Gymnasieskolernes Rektorforening viser, at når gymnasierne slår ti stillinger op, bliver én af dem ikke besat.  I nogle fag er der ganske enkelt ikke ansøgere nok til de ledige stillinger.

Rektorforeningen har lavet en beskæftigelsesundersøgelse blandt deres medlemmer. 98 rektorer, hvilket svarer til 67 procent, har deltaget. De 98 rektorer har tilsammen slået 642 stillinger op i år, og 66,5 af de jobopslag resulterede ikke i en fastansættelse. Det er især i fagene matematik, fysik, geografi, engelsk og idræt, at gymnasierne søgte forgæves.

Årsvikarer
Rektorerne svarer i undersøgelsen, at de løser problemet ved hjælp af årsvikarer, og så er der også nogle af de fastansatte lærere, som arbejder over.

”Årsvikarer er typisk kompetente specialestuderende. De bliver typisk sat til at undervise i 1. g og får støtte af de andre lærere,” siger formand for Gymnasieskolernes Rektorforening Jens Boe Nielsen.

Han mener, det har været en særlig udfordring i år at få alle stillinger besat på grund af det fleksible klasseloft på 28 elever, som blev indført i dette skoleår.

”Vi har haft brug for at ansætte ekstra mange lærere i år på grund af klasseloftet. Det er usædvanligt, at selv i hovedstadsområdet har det været svært at ansætte matematiklærere,” siger Jens Boe Nielsen.

Ledighed
Undersøgelsen viser også, at hvis det ikke var på grund af, at ingeniører søger job på gymnasierne, ville manglen på matematiklærere være endnu større. 27 gymnasier fra undersøgelsen har i år tilsammen ansat 37 ingeniører til at undervise i matematik.

Mens nogle stillinger er svære at få besat, er der mange ansøgere til andre. Som Gymnasieskolen.dk tidligere har skrevet er dimittendledigheden i Magistrenes A-kasse meget høj, og en del af de ledige søger job i gymnasiet. Jens Boe Nielsen konstaterer, at det er et problem, som gymnasierne ikke umiddelbart kan løse.

”Jeg kan jo desværre ikke bruge til noget, at jeg får 40 ansøgninger fra filosofilærere, hvis jeg mangler en matematiklærer,” siger han.