Minister vil overveje flere gruppeeksamener

Minister vil overveje flere gruppeeksamener

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini er åben over for gruppeeksamen i flere fag. Hun afventer dog udspil fra parterne i den gymnasiale sektor. Foreløbig er der gruppeeksamen i fem fag til næste år.

Der læses og studeres på livet løs i disse uger, hvor det er eksamenstid på landets gymnasier. Mange elever har arbejdet sammen om opgaver i årets løb, men ved det grønne bord er de på egen hånd. Det bliver anderledes fra næste skoleår. Ministeriet for Børn og Undervisning har nemlig åbnet muligheden for, at gymnasieelever igen kan gå til gruppeeksamen.

Foreløbig er der tale om en meget smal åbning af muligheden for gruppeeksamen. Da det kun drejer sig om dramatik og mediefag i det almene gymnasium, erhvervscase i handelsgymnasiet og fagene teknologi og teknikfag i det tekniske gymnasium og euc-uddannelsen. De fem fag er blevet udvalgt efter en høringsrunde hos parterne i den gymnasiale sektor.

”Der var i første omgang enighed om at genindføre gruppeeksamener, hvor de har været tidligere. Her har vi erfaringer, der viser, at de fungerer fint, så det er her, vi starter i denne omgang,” siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini til Gymnasieskolen.dk.

Gruppeeksamen kan udvides til flere fag

Genindførelse af gruppeeksamen er første del i en generel udvikling af prøve- og eksamensformer, som Børne- og Undervisningsministeriet gennemfører i et udviklingsprojekt over de næste to år. Anden del af projektet finder sted senere på året.

”Til efteråret vil vi se nærmere på, hvordan vi kan forny prøve- og eksamensformerne, og drøfte med gymnasiesektoren, om der er interesse for gruppeeksamen i andre fag,” siger Christine Antorini, og tilføjer:

”Sektoren har en rigtig god fornemmelse for hvilke fag og eksamensformer, der skal nytænkes. Så der vil jeg lytte til, hvad de byder ind med.”

Derefter skal eventuelle forslag evalueres. Og på den baggrund vil ministeriet tage stilling til, om der er noget, der skal ændres.

Sidst, det var muligt for gymnasieelever at gå til gruppeeksamen, var op til gymnasiereformen i 2005, hvor flere skoler forsøgte sig med prøveformen. I 2006 valgte den borgerlige regering imidlertid at afskaffe muligheden for at gå til eksamen som en gruppe.