Mette og Anita: ​Det er et lykketræf, vi blev sat sammen
Roskilde kolleger - NY

Mette og Anita: ​Det er et lykketræf, vi blev sat sammen

De mødtes i et tvungent tværfagligt samarbejde. I dag kan Mette Moltesen og Anita Grahndin ikke undvære hinandens råd og inspiration.

Det hele begyndte, da de for fem år siden sad i det samme lærerteam i en 1.g-klasse. Anita Grahndin skulle undervise i dansk, og Mette Moltesen var klassens historielærer. Kort inde i et tværfagligt projekt fornemmede de to lærere det allerede. At der her var noget særligt, de gerne ville holde fast i.

”Det var følelsen af noget, der klikkede. Noget, der var ukompliceret, sjovt og givende,” fortæller Mette Moltesen.

De tror, det handler meget om, at de har den samme tilgang til undervisningen. Til hvordan man er lærer, og hvor man gerne vil rykke sine elever hen. Og så en god kemi.

”Vi er begge ambitiøse i forhold til os selv som lærere og har en stor begejstring for at undervise. Og vi er begge meget bevidste om, at selvom eleverne er på forskellige faglige niveauer, så skal alle have en forståelse og en aha-oplevelse. Ingen skal hægtes af,” siger Anita Grahndin.

”Ja, men vi stiller også begge høje krav til eleverne. Vi forventer, at de yder deres bedste. Vi har en glæde ved at gå ambitiøst til værks,” indskyder Mette Moltesen.

Anita Grahndin nikker:

”Vi tror på eleverne – og siger det til dem. For ud af det spirer et engagement og en lyst til at få mere viden. Den filosofi deler vi.”

Ser verden fra samme sted
Anita Grahndin og Mette Moltesen har inviteret inden for på Roskilde Gymnasium, hvor de underviser. De er færdige med dagens moduler og har sagt ja til at sætte lidt ord på deres gode kollegaskab, og hvad det betyder for dem.

De har nemlig fortsat samarbejdet og de tværfaglige projekter og er blevet tætte sparringspartnere.

”Vi har blandt andet lavet et dansk/historie-projekt om national identitet med en rigtig fin tur rundt i København, hvor eleverne holdt oplæg om en række mindesmærker,” fortæller Mette Moltesen.

Det var følelsen af noget, der klikkede. Noget, der var ukompliceret, sjovt og givende.

Mette Moltesen, lærer
Roskilde Gymnasium

I år har de en 2.g-klasse sammen. Her har de planer om at lave et forløb i dansk og historie om vidnesbyrd-litteratur, hvor eleverne skal arbejde med tekster om Holocaust.

Fordi de begge underviser i dansk, har de et fælles fagligt fundament. En fælles måde at tale på og se verden på. Det er i høj grad med til at gøre deres tværfaglige samarbejde ukompliceret, understreger de.

Og så giver det dem selvfølgelig også mulighed for at nørde igennem i danskfaget. Da den nye gymnasiereform var på vej, meldte de sig begge til den gruppe på skolen, der skulle planlægge, hvad danskfaget skulle bestå af i grundforløbet.

”Her mødte vi hinanden i en ren danskfaglig kontekst. Vi skulle tage os af det mediemæssige perspektiv – og det var også en fest,” siger Anita Grahndin.

Sammen har de også lavet et forløb om dokumentarfilm til alle skolens 2.g-klasser.

Stjæler med glæde
De to lærere deler også gerne øvelser, tekster og forløb med hinanden og inspirerer hinanden til at prøve nye ting.

”Anita har kørt et danskforløb med rejseskildringer i et par 2.g-klasser i forbindelse med studieture til Sevilla og Dublin. Det skal jeg helt sikkert prøve,” siger Mette Moltesen.

Det går begge veje.

”Da jeg for nylig ville arbejde med Steen Steensen Blichers Sildig opvaagnen, vidste jeg, at Mette havde arbejdet med den, og at jeg kunne låne hendes materiale. Jeg stjæler med glæde,” fortæller Anita Grahndin.

Det er i forvejen en dejlig arbejdsplads, men det er endnu dejligere at komme herned, når jeg ved, at Mette er her.

Anita Grahndin, lærer
Roskilde Gymnasium

De glæder sig tit over, at de blev sat sammen dengang for fem år siden i det bundne tværfaglige projekt. De kalder det et ”lykketræf” og synes, det viser, at det er godt at blive tvunget ud i nye konstellationer af og til.

”Man får øje på samarbejdsmuligheder, man måske ellers ikke ville have set,” siger Mette Moltesen.

Deler også personlige ting
De er enige om, at deres makkerskab giver en stor arbejdsglæde. Det betyder meget at have én, der altid gerne lytter og hjælper.

”Det er i forvejen en dejlig arbejdsplads, men det er endnu dejligere at komme herned, når jeg ved, at Mette er her,” siger Anita Grahndin.

De har det bedst, hvis deres veje krydses hver dag, og de lige får givet hinanden et kram og hørt, om alt er o.k., men travlhed kan gøre det svært at nå.

”Jeg synes stadig, at vi mangler at snakke om vores sommerferie,” siger Mette Moltesen og smiler til sin kollega.

De er ikke kun faglige sparringspartnere. Også små og store personlige ting bliver delt. Den ekstra dimension gør samarbejdet større, synes de.

”Vores faglige samarbejde har givet mig en klarhed på Mette som menneske. Jeg føler mig vældig tryg og tør åbne mig både fagligt og privat. Det er en dejlig dobbelthed,” siger Anita Grahndin.

Mette Moltesen er enig:

”Vi ser ikke bare hinanden som fagpersoner, men som hele mennesker. Ens arbejde løfter sig, når de to ting smelter sammen.”

”Og så er Anita jo min te-pusher. Hun bor i København og sender altid sms’er med detaljerede beskrivelser af smage og lugte, når hun står i tebutikken, så jeg altid ender med at svare: ’Den skal jeg også lige have 100 gram af’,” siger hun og griner.

Inden sommerferien satte Gymnasieskolen gang i en konkurrence, hvor man kunne nominere sin gode gymnasielærerkollega. Vi har fået mange gode bud. Torsdag den 12. september kårer vi vinderen. Følg med her på gymnasieskolen.dk

Mette og Anita

Mette Moltesen, underviser i dansk og historie på Roskilde Gymnasium. Har været på skolen i 5 år.

Anita Grahndin, underviser i dansk og idræt på Roskilde Gymnasium. Har været på skolen i 27 år.

Tema om gode kolleger

Læs hele Gymnasieskolens tema om gode kolleger: