Matematiklærerne: Hvad skal pædagoger med differentialregning?
Morten Olesen

Matematiklærerne: Hvad skal pædagoger med differentialregning?

Det er en dårlig idé at tvinge alle elever til at have matematik B, siger matematiklærerne om forslag fra Dansk Erhverv.

Hvis det står til Dansk Erhverv, skal alle gymnasieelever have matematik på B-niveau. Hvis det står til matematiklærerne, så bliver forslaget aldrig til virkelighed.

Læs: Dansk Erhverv: Også pædagoger vil have glæde af mere matematik

”Vi skal ikke tvinge elever til at tage et fag, som de ikke har studiemæssige kompetencer til, og som de ikke har en interesse i at tage i forhold til deres fremtidsplaner,” siger Morten Olesen, formand for Matematiklærerforeningen.

Uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv, Mette Fjord Sørensen, mener ikke, at matematik B som obligatorisk fag er så stort et krav at stille til gymnasieeleverne. Og hun mener ikke, faget er sværere, end at elever, som ikke har den store interesse for matematik, også kan bestå faget.

Svært fag
Men dermed undervurderer hun matematik B, mener Morten Olesen.

”Der er mange af de elever, som vælger matematik B i dag, som har store vanskeligheder med det. Vi kan også se, at dumpeprocenten på matematik B på stx er større end i de fleste andre fag. Matematik B er langt sværere matematikfagligt og kræver en langt højere grad af stringens end matematik C,” siger han.

Dansk Erhverv argumenterer for, at mange videregående uddannelser kræver matematik B, og hvis alle elever har faget, så lukker de ingen uddannelsesdøre for sig selv. Morten Olesen mener, at det er drastisk at gøre matematik B obligatorisk med den begrundelse.

”Der er en række fag, hvor det ikke umiddelbart er nødvendigt, at man har matematik på B niveau. Uden jeg skal gøre mig klog på det, kan jeg ikke se, hvorfor en pædagog skal lære differentialregning. Jeg ser heller ingen formel grund til, at en klassisk filolog eller en cand.mag i tysk og engelsk har matematik på et højere niveau end C,” siger Morten Olesen.

Umodne elevers redning
Matematiklærernes formand ser det ikke nødvendigvis som et problem, at flere elever efter gymnasiet tager suppleringskurser i matematik B for at kvalificere sig til at komme ind på deres ønskede videregående uddannelse.

Han nævner rapporten ”Gymnasiets drenge – matematikfagets drenge”. Den viser, at en gruppe elever – især drenge – ikke har den modenhed og disciplin, som er nødvendig for at engagere sig i matematik B.

”Det er typisk elever fra denne gruppe som senere, når de er blevet mere modne, tager matematik B som suppleringskursus,” siger Morten Olesen.

At gøre matematik B obligatorisk vil ikke hjælpe denne gruppe elever og vil næppe have gunstig effekt på deres gennemførelse, mener han.