Markant færre elever i klasserne
Greve Gymnasium 30 undervisning

Markant færre elever i klasserne

Det fleksible klasseloft på 28 betyder, at der nu sidder to elever færre i gymnasieklasserne. Det er blandt andet godt for de fagligt svage elever, mener GL's formand Gorm Leschly.

De danske gymnasieelever har fået lidt mere plads i klasselokalerne siden sidste år. Efter flere år med stigende klassestørrelser er der i år sket et fald på to elever per klasse i gennemsnit. Det viser den årlige undersøgelse af klassestørrelserne foretaget af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

På hhx er der for eksempel i årets 1. g klasser i gennemsnit 27,7 elever, mens der sidste år var lidt over 30 elever per klasse. I det almene gymnasium er der i dag 27,6 elever i gennemsnit i 1. g klasserne, mens tallet ved sidste skoleår var 29,3. Der er også sket et tilsvarende fald i klasser på hf og htx. Netop offentliggjorte tal fra Undervisningsministeriet bekræfter faldet.

Dygtigere elever
Formand for GL Gorm Leschly mener, at faldet først og fremmest vil være gavnligt for eleverne.

”Jeg glæder mig over det markante fald i den gennemsnitlige klassekvotient i alle fire gymnasiale uddannelser. Jeg tror på, at vi på sigt vil kunne se konkrete resultater af, at der generelt er færre elever i klasserne. Især de fagligt svageste elever vil få bedre læringsvilkår og trivselsmuligheder, da det især går ud over dem, når klasserne er for store. Generelt set tror jeg, vi får dygtigere elever og lavere frafald,” siger Gorm Leschly.

Han mener, at færre elever i klasserne passer godt med de udfordringer, lærerne står med.

”Nu har lærerne fået bedre mulighed for at understøtte alle elevers læringsproces med øget personlig kontakt og differentieret undervisning,” siger Gorm Leschly.

Godt for indeklimaet
Gymnasieeleverne er også glade for, at der nu er blevet færre elever i klasserne.

”Hvis man regner ud, hvor meget tid der er til den enkelte elev i et modul, er det klart, det er positivt, at der er færre elever. De fagligt udfordrede elever kan i højere grad opsøge hjælp hos læreren, og de stærke elever kan få endnu flere udfordringer,” siger formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Malene Nyborg Madsen.

Hun fremhæver også det positive ved, at færre personer sidder i det samme lokale.

”Det giver et mere behageligt indeklima. Hvis et lokale er beregnet til 24 elever, og der sidder 32 personer, så er det ikke godt,” siger hun.

Mange klasser over 28 elever
Selv om der er blevet markant færre elever i klasserne, er der stadig flere skoler med mere end 28 elever per klasse i gennemsnit.

Skoler i tyndt befolkede områder kan få dispensation til at overskride klasseloftet.  Det er også lovligt at overskride klasseloftet, hvis elever skal gå 1. g om eller på grund af udvekslingsstudenter. Ifølge undersøgelsen er der dog også enkelte skoler, som ikke har fået dispensation til at overskride loftet, men gør det alligevel. Der er også skoler, der har en stor variation i klassestørrelser, selv om de har et gennemsnit på 28 elever.

Gorm Leschly mener dog ikke, det ændrer ved det samlede billede.

”Det er første år med klasseloftet, og det er et markant positivt resultat. Vi regner med, at det bliver endnu bedre til næste år, når alle skoler har vænnet sig til klasseloftet,” siger Gorm Leschly, som understreger, at GL vil følge udviklingen.

GL vil blandt andet sende undersøgelsens resultater til tillidsrepræsentanter og bestyrelsesmedlemmer på de enkelte uddannelsesinstitutioner.

Rektorer ikke begejstret
Borupgaard Gymnasium har i dag et gennemsnit på lige under 28 elever per klasse. Sidste år var der i snit over 30 elever i klasserne. Rektor Thomas Jørgensen mener dog ikke, det får den store betydning for undervisningen.

”Det er nemmere at undervise 28 elever frem for 31, så det har da en betydning, men den er marginal. Det vigtigste er dog, hvordan undervisningen organiseres. Til gengæld får klasseloftet økonomiske konsekvenser, fordi vi mister penge i form af mindre tilskud per klasse. Vi har mistet et redskab til eventuelt at kunne rette op på økonomien,” siger han.

Rektor på Birkerød Gymnasium Anders Kloppenborg er ikke begejstret for det nye klasseloft. I dag er der cirka 27,5 elever i gennemsnit i 1. g klasserne, og det er to færre end sidste år.

”Jeg synes, det er gammeldags at tænke i enheder på 28 elever. I stedet er det bedre for eksempel at trække 12 elever ud, som har brug for ekstra grammatik eller samle 90 elever til undervisning. Vi mister økonomiske tilskud på klasseloftet, som vi kunne bruge til gode initiativer til glæde for eleverne,” siger han.