Mangel på tilbud til unge med ADHD
20120611_vhf_Mariagerfjord_I_DSC_0265

Mangel på tilbud til unge med ADHD

Mariager Fjord Gymnasium & HF opretter et tilbud for blandt andre unge med ADHD. Formand for ADHD-foreningen roser initiativet og efterlyser flere lignende tilbud i resten af landet.

De fleste unge med ADHD gennemfører ikke en ungdomsuddannelse. Enten går de aldrig i gang med en ungdomsuddannelse, eller også stopper de igen, når det bliver for svært at strukturere opgaver og lektier i 2. g.

Formand for ADHD-foreningen, Jette Myglegaard, efterlyser derfor bedre og flere tilbud om ungdomsuddannelser til unge med ADHD.

Unge med ADHD har opmærksomhedsforstyrrelser og/eller kan være hyperaktive og impulsive, og de har derfor behov for ekstra retningslinjer for at følge en uddannelse.

Mariager Fjord Gymnasium tilbyder efter sommerferien særligt tilrettelagt HF-undervisning for 10 elever blandt andet med ADHD. Undervisningen er tilrettelagt efter HF-enkeltfagsbekendtgørelsen og vil tage tre år. Eleverne har mulighed for at få en studentereksamen og dermed få muligheden for at komme ind på en videregående uddannelse.

Opgaverne for sværre
Ifølge Jette Myglegaard er der alt for langt imellem tilbud som i Mariager.

”Desværre er tilbuddet ret enestående. Der er brug for langt flere af sådanne tilbud, så de unge kan tage en ungdomsuddannelse i deres nærområde,” siger Jette Myglegaard.

En undersøgelse fra Capacent fra 2009 viste, at kun 19 procent af de unge med ADHD begynder på en ungdomsuddannelse.

”Nogle af de unge med ADHD, der starter på en ordinær ungdomsuddannelse klarer lige akkurat skærene det første år. På andet år bliver opgaverne betydelig større, og kravet til skriftlige afleveringer i alle fag intensiveres,” siger Jette Myglegaard.

Plads på gymnasiet
Unge med ADHD har ofte vanskeligt ved at organisere, strukturere og skabe overblik, og derfor må mange af eleverne give fortabt i løbet af ungdomsuddannelsen.

Jette Myglegaard mener ikke, at alle unge med ADHD skal have specieltilbud. Mange kan gå på et ordinært gymnasium, hvis de får relevant støtte.

”Der ligger endnu en opgave for gymnasielærerne. De skal ikke blot præsentere opgaver og metoder for eleverne, men skal også hjælpe eleverne til at få indarbejdet nogle rutiner til at løse opgaverne. Med lidt mere viden om ADHD er jeg sikker på, at lærerne i gymnasiet vil medvirke til at sikre at langt flere unge med ADHD får udløst deres potentiale og gennemfører en ungdomsuddannelse, siger Jette Myglegaard.

Hun mener, det er vigtigt at huske på, hvor forskellige unge med ADHD er, og derfor er viden og forståelse nødvendig for at kunne sætte ind på rette vis.