No image

NYHED

Mangel på it-kultur i mange klasser

Der er langt mellem klasser, som har opbygget en god it-kultur, mener it-forsker Michael Paulsen. Hans forskning har tidligere vist, at en tilfældig og løs brug af it og sociale medier i klasserummet risikerer at give eleverne et mindre udbytte af undervisningen og i værste fald frafald.

Tekst: Johan Rasmussen

It-forsker efterlyser, at gymnasierne får skabt en god it-kultur i de enkelte klasser. I dag er der store forskelle på, hvordan it og sociale medier bruges eller ikke bruges i undervisningen, mener Michael Paulsen, it-forsker fra SDU. ??"Jeg vil anslå, at antallet af klasser, hvor alle klassens lærere sætter sig ned løbende og diskuterer og reflekterer over, hvordan for eksempel sociale medier inddrages og bruges aktivt i undervisningen, er på under én procent i Danmark. Til gengæld er der flere og flere lærere, som bruger det på egen hånd," siger Michael Paulsen.??I 2010 viste hans forskning, at det går ud over elevernes indlæring og faglige udbytte, hvis gymnasierne og lærerne ikke aktivt forholder sig til brugen af it og sociale medier i klasserummet. Forskningen viste, at det ligefrem kan føre til frafald.??Et eksempel kan være, at de fagligt svage elever sætter sig ned på bageste række, hvor de med et halvt øre følger med i undervisningen, mens de med det andet spiller spil eller opdaterer Facebook. ??Løsningen er dog ikke forbud mod brug af for eksempel Facebook i timerne. Michael Paulsens forskning viser, at et totalt forbud mod for eksempel at gå på Facebook i timerne har en negativ effekt og skaber mistillid mellem lærere og elever. Omvendt får det negative konsekvenser, hvis læreren lader det være op til eleverne, hvor meget tid de bruger med hovedet nede i skærmen i timerne. Derimod skal it og sociale medier integreres i undervisningen, så det bliver en pædagogisk og didaktisk gevinst. Han mener, det ofte er de fagligt svage elever, som lader sig negativt forstyrre af deres bærbare computer.??"Vi ser gang på gang elever, som i 3.g opdager, at de har siddet og spildt deres tid i timerne," siger Michael Paulsen.??Ledelsen har ansvaret?Michael Paulsen forstår dog godt, at den enkelte lærer eller lærerteam ikke har opbygget en it-kultur i klasserne. Hans erfaring er, at det kræver et langt sejt træk, som kan være svært at tage uden ledelsens opbakning.??"Det er ikke nok, at ledelsen etablerer trådløst netværk og så siger, ?vi er en it-skole?," siger Michael Paulsen.??Elsebeth Korsgaard Sorensen er professor i it, kommunikation og læring på Aarhus Universitet. Hun mener, at udfordringen og ansvaret for, hvordan it integreres i undervisningen, ikke alene bør hvile på den enkelte lærers skuldre. ??"Det er helt klart en ledelsesopgave at sætte nogle rummelige rammer for lærernes pædagogiske og didaktiske arbejde med at integrere it i undervisningen," siger Elsebeth Korsgaard Sorensen, som mener, at ledelsen bør sørge for, at lærerne får mulighed for at arbejde sammen om udfordringerne, og at input fra eleverne også bliver inddraget.??Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening Jens Boe Nielsen erkender, at gymnasierne har en udfordring med at få integreret it og nye medier i undervisningen. Han mener, der er kommet en del teknik ind på skolerne – næste skridt er at bruge den til at skabe bedre undervisning.??"Der er behov for, at lærerne får mere efteruddannelse på det her område. Samtidig er der behov for, at vi får mere forskningsbaseret viden om, hvordan it bidrager til undervisningen. It skal være en katalysator for vidensgenerering og må ikke bare blive underholdning og et redskab til at performe," siger Jens Boe Nielsen. ??Læs tema om it i undervisningen side 10-21.