Magistrenes A-kasse: 1.100 risikerer at miste dagpengene
Penge

Magistrenes A-kasse: 1.100 risikerer at miste dagpengene

Over 1.100 medlemmer af Magistrenes A-kasse risikerer at miste deres dagpenge inden for et halvt år. En del af dem søger job i undervisningssektoren.

Mange medlemmer af Magistrenes A-kasse (MA) risikerer, at deres privatøkonomi går fra slem til værre i løbet af kort tid. 1.109 ledige medlemmer har indtil videre modtaget et såkaldt akutpakkebrev, fordi de inden for de næste 26 uger risikerer at miste retten til dagpenge.

Når kransekagen er spist nytårsnat vil de første ledige blive ramt af, at dagpengeperioden er blevet forkortet fra fire til to år.

Mens dagpengeperioden var på fire år, var der cirka 50 medlemmer af MA, som mistede retten til dagpenge i løbet af et halvt år. Når op mod 1.100 ledige medlemmer inden for det næste halve år potentielt kan miste dagpengeretten, er der tale om en eksplosiv stigning.

Jobsøgning til gymnasiet
Gymnasieskolen.dk skrev forleden, at kun ganske få medlemmer af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) risikerer at miste retten til dagpenge. Det er dog ikke udtryk for, at der kun er få ledige, som søger job på gymnasieskolerne.

”Et godt bud er, at halvdelen af de ledige medlemmer også søger job i gymnasiet og andre uddannelsesinstitutioner. Undervisningssektoren har oven i købet ansat rigtig mange i de seneste år, og sektoren er årsag til, at ledigheden ikke er højere blandt vores medlemmer,” siger souschef i MA Anne Christiansen.

Forsørges af konen
Anne Christiansen mener, det kan gå hårdt ud over mange menneskers privatøkonomi, hvis de mister deres dagpenge. Hun understreger, at mange ikke kan få kontanthjælp, fordi eksempelvis deres ægtefælle har en indkomst.

”Mange skal forsørges af deres ægtefælle, og det kan man måske gøre i en kort periode, men det kan ikke hænge sammen i særlig lang tid. Mange af vores medlemmer er derfor meget frustrerede,” siger hun.

Hun understeger, at de fleste medlemmer har søgt og søger ufaglærte jobs, men på grund af krisen, er der endnu flere ledige, som kæmper om de få jobs, der er. Og i den konkurrence hjælper en kandidatgrad fra universitetet ikke noget.

Vikariater
Anne Christiansen og MA håber på, at regeringen vil bløde dagpengereformen lidt op. Anne Christiansen tror ikke på, at dagpengeperioden på to år vil blive forlænget, men håber derimod, at genoptjeningskravet vil blive forkortet. Med den nye reform skal en ledig have, hvad der svarer til et helt års arbejde, før vedkommende igen er berettiget til dagpenge. Anne Christiansen mener, det vil være rimeligt at gå tilbage til et genoptjeningskrav på et halvt år, som det var før.

”Der er for eksempel i uddannelsessektoren mange små vikariater og deltidsstillinger, som vores medlemmer kan få,” siger hun.

Hun peger på, at det også kan være en mulighed at udvide ordningen med seniorjobs, som i øjeblikket gælder for ledige, der er fyldt 55 år.

Regeringen har iværksat en akutpakke med for eksempel tilbud om øget rådgivning af de ledige. MA regner dog ikke med, at akutpakken vil gøre den store forskel.

”Vi tilbyder i forvejen samtaler og rådgivning. Det eneste, som for alvor vil løse problemet, er flere jobs,” siger Anne Christiansen.