Louise om fjernundervisning: Jeg er bekymret for min eksamen
Louise Bredøl

Louise om fjernundervisning: Jeg er bekymret for min eksamen

Fjernundervisning og en søn på fire år er en stor udfordring, mener hf-eleven Louise Bredøl. Hun er  bekymret for, at hun ikke får afsluttet sin hf-uddannelse i år.

Louise Bredøl glæder sig til at begynde på uddannelsen som autoteknolog efter sommerferien. Men hun er ved at blive bekymret for, om hendes uddannelsesplaner ryger i vasken.

“Min største bekymring er, at der bliver så meget stress på, at jeg ikke består enkelte af mine fag,” siger Louise Bredøl over telefonen.

Hun læser hf enkeltfag på HF & VUC Roskilde i afdelingen i Køge syd for København og skal afslutte otte fag plus eksamensprojektet i dette forår.

“Jeg er frustreret over situationen. Det er lidt stramt at skulle følge den virtuelle undervisning, lave opgaver og samtidig skulle aktivere min søn på fire år,” fortæller Louise Bredøl.

Hendes mand arbejder meget og er ikke hjemme i løbet af dagen.

Louise Bredøl, hf-elev
HF & VUC Roskilde

Hun beskriver sig selv som “fagligt svag” og siger, at hun lærer bedst ved at sidde i klasselokalet, hvor en lærer kan forklare tingene for hende.

“Jeg har behov for, at læreren kan tegne og fortælle for mig, så jeg forstår det. Jeg synes, det er mega stressende at være i denne situation,” siger Louise Bredøl.

For eksempel har hun meget svært ved kemi, og som fjernundervisning er faget bestemt ikke blevet nemmere at forstå for hende.

Mistede sit job
Louise Bredøl er 27 år. Hun har arbejdet i butik og i hjemmeplejen i flere år, men mistede sit seneste job efter for meget sygefravær på grund af flere diskusprolapser. Hun besluttede sig derfor til at læse hf, så hun kan få en videregående uddannelse og komme videre i sit arbejdsliv.

Min bekymring er, at jeg skal tage fag om til næste år, og at jeg ikke kan begynde på min uddannelse efter sommerferien.

Louise Bredøl, hf-elev
HF & VUC Roskilde

Coronakrisen har dog skabt usikkerhed om hendes planer.

Som de fleste andre elever og studerende er hun spændt på, om eksamen bliver aflyst i år, og hun frygter, at hun i stedet skal have en årskarakter i fagene.

“Jeg er ikke så fagligt stærk, så jeg tier hellere stille i timerne. Men jeg er god til at gå til eksamen, hvor jeg kan tale om noget konkret.”

Hvis eksamen bliver aflyst, håber hun på, at der bliver indført en form for en virtuel samtale med læreren om en opgave eller et emne, som kan danne baggrund for en karakter for faget. Omvendt håber hun ikke, at hun kun skal have karakterer baseret på hendes afleverede opgaver, og slet ikke de opgaver, som hun sidder og laver, mens skolen er lukket.

“Nogle af de opgaver, jeg får, er for store, men så afleverer jeg det, jeg kan nå. Jeg vil ikke sidde i døgndrift og arbejde. Jeg har også en søn, som jeg skal tage mig af,” siger Louise Bredøl.

Hun efterlyser nogle svar på, hvordan fagene skal afsluttes i år.

“Er eksamen aflyst? Det tror jeg også, mange andre vil vide. Min bekymring er, at jeg skal tage fag om til næste år, og at jeg ikke kan begynde på min uddannelse efter sommerferien,” siger hun.