Liv

Unge øjne på liv

Forfatterne skriver i bogens forord, at de vil tage læseren ved hånden, og “kaste et undersøgende blik” på livet. Det gør de blandt andet ved at inddrage emner, der ikke sædvanligvis er behandlet i biologibøger. Bogen dækker C-niveau, men sidder især på en B-stol. Det faglige omfang er stort. For eksempel findes omtale af: anammoxproces, mutualistisk interaktion og toxoplasmose. Jeg vil tro, at C-elever har svært ved at vurdere, hvad de skal huske, og hvad de alene skal ­opleve. Men der er meget spændende stof, som forhåbentlig kan begejstre. Fysiologien omtaler andet end mennesket, og det er godt, at de unge elever får en fornemmelse af, at der findes organismer, der er mere interessante end mennesket. Afsnit om følelser, depression og ADHD er nyttige for unge, der er på vej ud af børnelivet. Moderne bioteknologi er kort beskrevet. Klogt valg. De traditionelle emner med kønshormoner bringer også nyt. Tang har sex. Afsnit om nervesystem har tekst om synssans med mulighed for mange gode eksperimenter med elevernes syn, og det fortælles, at det er aktionspotentiale, der styrer svingtråde hos tøffeldyr. Wing-man-princip hos stære er også med. Illustrationerne er overalt vældigt gode. Det glæder mig at se, at fordøjelsessystemet er vist som det rør, det i virkeligheden er. Sproget er karakteriseret ved den direkte “du”-form, som unge betjener sig af. Men bortset fra det er der mange gode formuleringer, som jeg har nydt. For eksempel kaldes proteiner i cellemembranen for “portvagte”, cytoplasma er “grød”, processen i mitokondriernes indre membran er “elegant”, og mycorrhiza kaldes “wood wide web”! Nogle steder synes jeg desværre, bestræbelsen for at tale ungt kipper over i det poppede sprog. Cellen er ikke en “sydende fabrik” for mig. Den er en struktur.