Lærerne har ordet
No image

Lærerne har ordet

Kommentarerne er hentet fra spørgeskemaundersøgelsen om lærernes fysiske arbejdspladser, som Gymnasieskolen har foretaget.

Jeg arbejder på en arbejdsplads med spritnye fysiske rammer og har nogle arbejdstider, der gør, at det giver rigtig god mening for mig at forberede mig på min arbejdsplads.

Jeg ville meget gerne lægge en større del af min forberedelsestid på skolen, hvis jeg havde min egen individuelle arbejdsplads med reoler, skabe med videre. Som det er nu, skal jeg fragte mine materialer mellem hjem og skole, og ofte er jeg ude for, at jeg ikke har fået alle relevante ting med hjemmefra.

På det gymnasium, jeg arbejder på, er forberedelseslokalet placeret i kælderetagen, og en trappe leder op til lærerværelset. Af den grund er der er meget støj, der kan høres i forberedelsen, oppe fra lærerværelset, og det er meget forstyrrende.

Hjemmearbejde er effektivt: arbejdsro og koncentrationsmulighed samt fri tilrettelæggelse af hjemmearbejde er meget vigtig, da det giver den smule fleksibilitet, som er nød-vendig for at kunne rette større mængder opgaver, forberede længere forløb og kunne gennemføre fagrelaterede telefonsamtaler i fred og ro.

Hvis jeg skulle udføre meget mere arbejde på skolen, ville det kræve, at jeg havde min egen arbejdsstation, hvor der var plads til mapper, opslagsværker, bøger etcetera.

Der skal være tid og ro til fordybelse og overvejelse. Denne del af forberedelsen foregår bedst uden for skolen.

Vi har fået nyt arbejdsområde i år, og det fungerer upå-klageligt. Ledelsen og indretningsudvalget har været gode til at lytte til de behov, vi har, og vi har fået et skønt arbejdsområde.

Problemet er, at der er for få lærer-arbejdspladser. Kun seks til en hel skole.

Muligheden for hjemmearbejde gør dog også arbejdsdagen mere fleksibel i forhold til børn med mere, og derfor vil jeg stadigvæk sætte pris på muligheden for hjemmearbejde på trods af forbedrede individuelle arbejdsforhold på skolen.

På grund af stor lærer- og elevtilgang gennem flere år er de generelle fysiske rammer ikke tilfredsstillende. Vi er for eksempel over dobbelt så mange lærere på lærerværelset, i forhold til hvad det blev skabt til oprindeligt.

Jeg har i år et skema, der betyder, at jeg ofte har morgentimer og så en række mellemtimer indtil undervisning i sjette og syvende lektion. Det er et problem, fordi jeg i halvandet år har haft en lærer-arbejdsplads, hvor jeg sidder direkte i dampene fra en printer på vores teamkontor.