Pia Møller Jensen og Jesper Melchjorsen underviser på Egaa Gymnasium og brænder for den naturvidenskabelige konkurrence Unge Forskere.

Lærere sender elever til talentkonkurrence trods corona: Det har været hele sliddet værd

Den faglige selvtillid, eleverne får, opvejer fuldt ud alt det ekstra arbejde. Sådan siger lærerne Pia Møller Jensen og Jesper Melchjorsen, der trods lukkede laboratorier har haft elever med i Unge Forskere.

Da finalen i årets udgave af Unge Forskere blev afholdt i søndags, var næsten halvdelen af projekterne fra Egaa Gymnasium.

Landets største naturvidenskabelige talentkonkurrence har i flere år været et fast element i gymnasiets måde at arbejde med innovation, problemorienteret undervisning og naturvidenskab på. Og det har et usædvanligt år med corona, nedlukning og virtuel undervisning ikke lavet om på.

Drivkræfterne er lærerne Pia Møller Jensen og Jesper Melchjorsen. De oplever, at arbejdet med projekterne til konkurrencen øger elevernes interesse for de naturvidenskabelige fag og gør dem dygtigere.

”Det motiverer eleverne, at de arbejder med deres egne projekter. De finder selv en problemstilling, de vil angribe, og får lov til at sigte højere, end vi gør i den almindelige undervisning,” siger Pia Møller Jensen, der underviser i matematik og fysik.

Jesper Melchjorsen, der underviser i biologi, kemi og bioteknologi, er enig.

”Vi kan se, at det virker. Her oplever eleverne, hvordan de med naturvidenskabelig viden kan være med til at løse nogle af de problemer omkring klima, miljø, sundhed og energi, verden står med lige nu,” siger han.

Arbejdet med projekterne og deltagelsen i konkurrencen styrker også elevernes generelle studiekompetencer, fortæller de to lærere.

”De bliver bedre til at samarbejde, overholde deadlines og komme videre på tidspunkter, hvor motivationen er lav. De bliver mere selvstændige, bedre til at forstå kompliceret stof og får mere mod på at kaste sig ud i svære ting,” siger Jesper Melchjorsen.

”Vi kan også tydeligt se, at de bliver bedre til SRP og til mundtlige eksamener i det hele taget,” tilføjer Pia Møller Jensen.

De 23 finaleprojekter fra Egaa Gymnasium er fordelt på 61 elever og handler blandt andet om klimavenlig fremstilling af beton, komposterbare mundbind og en emhætte, der kører på sol- og vindenergi.

Stort udbytte
På alle landets gymnasier har nedlukning ad flere omgange og virtuel undervisning været virkelighed i det seneste år. Men det har ikke fået Pia Møller Jensen og Jesper Melchjorsen til at droppe Unge Forskere – eller blot overveje det. Udbyttet er alt for stort til at lade være, siger de.

Den allerstørste gevinst er ifølge de to lærere den faglige selvtillid, konkurrencen giver eleverne.

”En af de fedeste ting ved at undervise gymnasieelever er, at man kan flytte dem. Fra et sted, hvor de ikke tror, de kan noget, til at være veluddannede, reflekterede unge mennesker, der har opdaget, at de har potentiale og handlekraft. Det er Unge Forskere i høj grad med til,” fortæller Pia Møller Jensen.

Vi er med, fordi det er en fantastisk ramme for undervisningen.

Pia Møller Jensen, lærer
Egaa Gymnasium

For de fleste elever, der er med i talentkonkurrencen, sker der både en faglig og en personlig udvikling, forklarer Jesper Melchjorsen.

”Det er fantastisk er være med på den rejse. Fra de tvivler på dem selv og deres projekter, til de kan selv. De mestringsteknikker, de får, kan de bruge i livet generelt,” siger han.

De to Egaa-lærere var godt klar over, at deltagelsen i år ville kræve en ekstra stor arbejdsindsats fra deres side. Enkelte klasser kom i gang med deres eksperimenter på skolen i november, men de fleste har måttet låne lidt udstyr med hjem og lave simple forsøg ved køkkenbordet. Nødløsninger er blevet fundet hen ad vejen, og behovet for sparring har været større end normalt.

”Det har været en udfordring, at vi i en lang periode ikke havde den fysiske kontakt på skolen. Og det har krævet noget ekstra at få eleverne til at indse, at de godt kunne lave deres projekt, selvom den eksperimentelle del ikke kunne blive, som de havde planlagt,” forklarer Pia Møller Jensen og fortsætter:

”Det har virkelig været hårdt i år, men når man ser eleverne til finalen, er det hele sliddet værd. De er så glade og stolte, og man kan bare se, at de er vokset. For mig er det den fedeste dag på hele året.”

Del af progressionsplan
På Egaa Gymnasium er det for det meste hele klasser, der deltager i Unge Forskere og andre naturvidenskabelige talentkonkurrencer – selvfølgelig delt op i grupper. Det er det enkelte lærerteam, der tager beslutningen.

Siden 2013 har skolen haft et koncept og en progressionsplan for tværfaglig undervisning og større skriftlige opgaver på de naturvidenskabelige studieretninger. Her er konkurrencer som Science Cup og Unge Forskere et helt naturligt element.

”Det er tænkt ind som en del af de tværfaglige forløb, eleverne skal igennem. I 2.g arbejder eleverne for eksempel med et innovationsprojekt, de kan deltage i Unge Forskere med og lige sådan med deres SRO,” fortæller Jesper Melchjorsen.  

Det er fantastisk er være med på den rejse. Fra de tvivler på dem selv og deres projekter, til de kan selv.

Jesper Melchjorsen, lærer
Egaa Gymnasium

Indledningsvist foregår arbejdet i undervisningen. Går eleverne videre med deres projekt til semifinale og eventuelt finale, så arbejder de videre med det i deres fritid.

”Så fungerer Jesper og jeg som talentkoordinatorer og kører sciencecaféer hver onsdag eftermiddag. Her hjælper vi dem med deres eksperimenter, og hvordan de kan lave præsentationer og posters,” fortæller Pia Møller Jensen.

De opfordrer altid eleverne til at opsøge viden hos relevante virksomheder og universiteter.

”Eleverne vokser helt vildt, når de får faglig sparring af kompetente fagpersoner, der er tager dem alvorligt. På den måde er der også karrierelæring i det,” siger Pia Møller Jensen.

Mange flere burde deltage
De to lærere er naturligvis stolte af skolens høje andel af finalister i år. Men de erkender også, at corona sandsynligvis har afholdt en del lærere landet over fra at deltage.

Desuden betyder nye regler, at 3.g’erne på stx ikke længere kan deltage i konkurrencen. På Egaa Gymnasium er det naturligt, at man så bare deltager med 1.g’ere og 2.g’ere, men den tilgang er ikke særligt udbredt, vurderer Jesper Melchjorsen og Pia Møller Jensen.

De ærgrer sig over, at der ikke er langt flere skoler, der benytter sig af den naturvidenskabelige konkurrence. I år deltager Egaa Gymnasium for 10. gang. 

”For science bredt set er det jo en falliterklæring, at vi har så mange elever med i finalen. Vi vil gerne have, at vores elever klarer sig godt, men vi vil da hellere, at det generelt rykker noget,” siger Jesper Melchjorsen.

Det var ikke en elev fra Egaa Gymnasium, der vandt hovedprisen, da prisoverrækkelsen fandt sted i går eftermiddags. Men skolen hev nogle flotte placeringer og en række særpriser hjem. Det betyder dog ikke det store, for det er arbejdet og processen, der er det væsentlige, lyder det fra lærerne.

”Vi er med, fordi det er en fantastisk ramme for undervisningen. Jeg tror desværre, at nogle opfatter Unge Forskere som noget elitært. For os er det et genialt koncept til at rykke en hel klasse,” siger Pia Møller Jensen.