Lærere: Sådan er en god TR
lærer

Lærere: Sådan er en god TR

En god tillidsrepræsentant skal repræsentere forskellige synspunkter og være talerør for alle. Det mener tre lærere.

Robust, kompromissøgende og en god forhandler er nogle af de egenskaber, en god tillidsrepræsentant skal besidde ifølge tre lærere.

I denne måned skal der vælges tillidsrepræsentanter ude på gymnasierne. Gymnasieskolen har derfor spurgt tre forskellige lærere, hvad de mener en god tillidsrepræsentant skal kunne.

“En god TR skal brænde for opgaven. Det skal ikke bare være en opgave, man tager, fordi man lige har et hul i årsplanen eller skemaet,” lyder det fra Jytte Melin, der underviser på Learnmark HHX i Horsens.

Talerør for alle
“En god TR repræsenterer ikke kun sig selv, men alle lærere på skolen. Derfor er det vigtigt, at man har tiltro til, at vedkommende repræsenterer os alle sammen,” siger Mette Brusgaard, der er lærer på Svendborg Gymnasium.

Det kan Jytte Melin nikke genkendende til.

“Det er vigtigt at have empati og kunne sætte sig i andres sted – der er mange forskellige mennesker med forskellige positioner. Derfor er det vigtigt at kunne se ud over sin egen næse. Man er TR på vegne af alle kolleger,” siger hun.

Ifølge Gert Hansen, der er lærer på Gladsaxe Gymnasium, skal en god tillidsrepræsentant lytte til de forskellige synspunkter, der er blandt lærerne.

“Der er mange personer og typer af problemer, man skal sætte sig ind i og prøve at forstå, og det kan man kun ved at være god til at lytte,” siger han.

Jytte Melin mener, det er afgørende, at man har tillid til sin tillidsrepræsentant.

“Man skal være sikker på, at det, man siger, ikke kommer videre, hvis ikke man ønsker det. Og det betyder meget, at TR er et behageligt menneske, så man har lyst til at gå til vedkommende, hvis der skulle opstå noget,” siger hun.

Læs: Ny og erfaren TR om dialog, kompromisser og øretæver

Gå på kompromis og i dialog
Som tillidsrepræsentant er man bindeled mellem lærerne og ledelsen – en mediator, som Gert Hansen kalder det. Dialogen bliver derfor et vigtigt element. Det er Jytte Melin enig i.

“Vedkommende skal kunne samarbejde og gå i dialog med de forskellige parter,” siger hun.

For Jytte Melin kræver det, at man kan navigere i en mellemposition mellem kolleger og ledelsen, og at man er god til at sortere information.

“Der kan være information fra ledelsen, som ikke kan eller skal videreformidles til lærerne,” siger hun.

At være kompromissøgende er én af de ting, der står øverst på Mette Brusgaards liste over, hvad der karakteriserer en god tillidsrepræsentant. På listen står også ord som vedholdende og robust.

“Det handler om at søge det bedste kompromis, så vi kan se, at der har været en kamp, og at vi føler os set i resultaterne. Det er ikke muligt at få trumfet alt igennem,” siger hun.

En god forhandler
For Mette Brusgaard er det vigtigt, at tillidsrepræsentanten kan stå fast overfor ledelsen og kæmpe en sag, der ikke nødvendigvis er ens egen.

“Det handler om at have en strategisk forhandlingsevne, hvor man på forhånd ved, hvad man gerne vil. Ellers bliver det en hovedløs forhandling. Det er vigtigt at vide, hvad man som TR minimum kan acceptere, og hvor meget man skal bide fast i de krav og ønsker, som man repræsenterer,” siger hun.

En tillidsrepræsentant skal have en god talfornemmelse, fortæller Gert Hansen.

“Til for eksempel forhandlinger kræver det en god indsigt i blandt andet økonomi. Det er vigtigt at have et godt overblik over tal, ellers bliver man kørt over af ledelsen,” siger han.

Ifølge Gert Hansen skal en god tillidsrepræsentant ikke være konfliktsky, da der altid vil være uenigheder blandt mange mennesker. Det er Jytte Melin enig i.

“Personen skal ikke være bleg for at være kritisk,” siger hun.

Sikre et godt arbejdsmiljø
For Mette Brusgaard handler det i høj grad også om at sikre arbejdsglæde og et godt arbejdsmiljø.

“Det med hele tiden at have blik for, at vi ikke arbejder for meget. At man kan fastholde en arbejdsglæde og et overskud – det er vigtigt. Det er ikke kun forhandling om lønninger og kurser, men også en kamp for en arbejdsglæde,” siger hun.

Gode arbejdsbetingelser er afgørende. Det handler om at beskytte kolleger mod stress og udbrændthed, fortæller Mette Brusgaard.

“Arbejdskulturen og arbejdsglæden fylder meget mere i dag, fordi forholdene er anderledes,” siger hun.

Om de tre lærere

Jytte Melin underviser i matematik på Learnmark HHX i Horsens.

Mette Brusgaard underviser i tysk og engesk på Svendborg Gymnasium.

Gert Hansen underviser i fysik og matematik på Gladsaxe Gymnasium.