Den globale krise med corona har sendt eleverne hjem og haft negative effekter på undervisningen, men corona har også givet mange ideer og brændstof til fagene, fortæller flere lærere.

Lærere: Corona er inspirerende for undervisningen

Mange elever oplever, at coronakrisen som emne har gjort undervisnigen meget nærværende. Det fortæller fire lærere.   

Interview med unge i Spanien, analyse af boghandlerkæden Arnold Busck’s konkurs og reportager om et samfund i forandring. Coronakrisen har givet mange lærere inspiration til den aktuelle undervisning, som i forvejen er blevet ‘disruptet’ af skolelukning og endeløse dage med fjernundervisning.

Fire lærere fortæller, at den globale coronakrise har givet dem masser af idéer og stof til den aktuelle undervisning, og at coronakrisen også er med til at gøre undervisningen mere nærværende for mange elever.

Ikke lang tid efter at Danmark blev lukket ned, gav tysklærer Lene Porsborg fra Frederikshavns Handelsskole sine elever den opgave at finde og interviewe andre unge mennesker i forskellige lande om deres hverdag under coronakrisen. 

“Det er blevet til artikler om unge i Tyskland, men også i Spanien og Italien, som jo har været meget hårdere ramt af coronaen, og hvor unge ikke kunne gå udenfor en dør. Det giver eleverne en helt anden forståelse, at de får sat ansigter på de unge i andre lande,” siger Lene Porsborg.

Det giver eleverne et andet perspektiv at høre, hvordan unge i andre lande har det.

Lene Porsborg, lærer
Frederikshavns Handelsskole

Hun gav opgaven til en 1. g-klasse med en globaliseringsstudieretning, og selvom mange af dem har rejst meget, så var det ikke helt nemt for eleverne at opsøge fremmede mennesker. 

“Det kræver lidt overvindelse at henvende sig til fremmede, men coronaen har været en god anledning til at gøre det.” 

Lene Porsborg peger på, at opgaven har lært de danske elever andre ting end det faglige.

“Det giver eleverne et andet perspektiv at høre, hvordan unge i andre lande har det. Efterfølgende sagde flere elever, at de var heldige, at de har kunnet tage deres cykel og køre i skoven eller ud til vandet i forhold til at sidde isoleret i sit hjem,” siger Lene Porsborg.

Bekymret for fremtiden
Sommerferiejobbet er væk, og planen om jordomrejsen efter gymnasiet er sat på pause. Samfundsfagslærer Per Henriksen på Paderup Gymnasium fortæller, at en række emner i undervisningen under coronakrisen bliver mere nærværende for eleverne. 

“Eleverne tilhører en generation, hvor økonomien er gået op, så længe de kan huske, og nu oplever de for første gang i deres liv, at det går den anden vej. Det er et godt udgangspunkt for at lære om økonomi og for eksempel at tage diskussionen om, hvor meget det må koste at redde et liv. Det bliver pludselig meget vedkommende for dem,” siger Per Henriksen.

Det bliver mere nærværende for eleverne, når de selv er tæt på krisen.

Per Henriksen, lærer
Paderup Gymnasium

Han kan godt mærke, at nogle af eleverne er bekymrede for deres egen fremtid.

“Flere har planlagt sabbatår, hvor de skal arbejde og spare sammen til at tage ud at rejse, og nu er de i tvivl, om de kan det, og hvad de ellers skal,” siger Per Henriksen.

Han har har tidligere i forløbet lavet en alternativ sociologisk opgave. Eleverne har interviewet familie og venner i perioden, da landet for alvor var lukket ned.

“Skete der en ændret arbejdsdeling i hjemmet, kom man mere op at skændes, hvad sker der derhjemme, når et land lukker ned? Det bliver mere nærværende for eleverne, når de selv er tæt på krisen,” siger Per Henriksen.

Per Henriksen kunne med det samme se, at coronakrisen er godt stof i samfundsfagsundervisningen og begyndte at skrive på en undervisningsbog om netop corona, da pandemien udbrød. Bogen udkommer efter planen allerede lige efter sommerferien på forlaget Columbus.

Corona til efter sommerferien
Dansklærer Marie-Louise Lærke Topsøe besluttede sig meget hurtigt for at droppe det meste af sin planlagte undervisning, da skolerne lukkede i begyndelsen af marts.

“Det hele opstod i al hast, og noget af det handlede også om, at jeg har to børn på under tre år, som på det tidspunkt var hjemme fra vuggestue. Jeg skulle finde på noget, som også kunne fungere med min hverdag,” siger Marie-Louise Lærke Topsøe.

Fra dronningen holdt sin coronatale, som eleverne skulle analysere, har snebolden rullet lige siden.

Marie-Louise Lærke Topsøe, lærer
Niels Brock

Hun underviser 1.g klasser på hhx på handelsgymnasiet Niels Brock i København.

Hun gik blandt andet ind på Facebooksiden Idéudvikling for danskundervisere og lod sig inspirere til at få et et coronaforløb på plads med så meget materiale, at hun fortsætter ind i det næste skoleår. 

“Det handler også om at få aktualitet ind i undervisningen. Fra dronningen holdt sin coronatale, som eleverne skulle analysere, har snebolden rullet lige siden,” siger Marie-Louise Lærke Topsøe, som har lagt et planlagt forløb om storbylitteratur ned i skuffen.

På Youtube ligger den danskproducerede serie Centrum, som er lavet under coronakrisen og skrevet af unge i Danmark, og den har hendes 1. g’er arbejdet med.

“Den minder meget om den norske serie Skam, og flere elever fortæller, at de er fortsat med at se den, efter vi stoppede med at arbejde med den. Vi har også arbejdet med ‘Karantænefilm’, som er 20 kortfilm produceret under coronakrisen,” siger Marie-Louise Lærke Topsøe.

Fjernundervisning kan som bekendt blive ensformig, og derfor har hun også bedt sine elever om at lave en reportage i tekst og billeder om deres hverdag, og om hvordan samfundet har ændret sig under krisen.

“Jeg har fået mange gode besvarelser. Mange af dem er bekymrede for deres bedsteforældre og tager situationen meget alvorligt. Andre tager krisen mere let og opfatter den lidt som en forlænget sommerferie. Men de er positive over for opgaverne, og flere end normalt afleverer alle deres opgaver,” siger Marie-Lousie Lærke Topsøe, som allerede nu er ved at forberede et forløb til efter sommerferien om digte skrevet under coronakrisen.

“Det er godt for undervisningen at finde noget, de kan relatere til,” siger hun.

Krisen er jo en guldgrube af eksempler fra virkeligheden.

Carsten Larsen, lærer
Roskilde Katedralskole

Konkurs og fest
Carsten Larsen underviser blandt andet i erhvervsøkonomi som valgfag på Roskilde Katedralskole. Han mener, at coronakrisen ud fra et fagligt synspunkt er inspirerende og fascinerende at bruge i undervisningen.

“Krisen er jo en guldgrube af eksempler fra virkeligheden. Vi har for eksempel set på boghandlerkæden Arnold Busck, som er gået konkurs, men også virksomheder som Nemlig.com, der har en ‘fest’ under krisen,” siger Carsten Larsen.

Eleverne vælger erhvervsøkonomi i 3. g på Roskilde Katedralskole, og de er nu på vej ind i opløbsstrækningen af deres gymnasietid.

“Vi er i gang med at repetere og gennemgå analysemodeller og regnskabsmodeller, og det er oplagt at se på luftfartsselskaber, hoteller og turisme, da det er nogle af de hårdest ramte områder. Der sker så meget ekstremt lige nu, og det er en mulighed for i højere grad at sætte tingene på spidsen. Hvem havde for bare få år siden forestillet sig negative renter og negative oliepriser,” siger Carsten Larsen, som også underviser i samfundsfag.

Ud over at eleverne med deres egne øjne kan se, hvordan virksomheder går konkurs, mens andre blomstrer under verdensøkonomiens gispen, så opdager eleverne også andre ting i denne periode, mener Carsten Larsen.

“Eleverne lærer også nu, at sikkerhed ikke findes. Det er en abstrakt størrelse. Danmark har en lille åben økonomi, og vi er i høj grad afhængig af udviklingen i verdensøkonomien, som netop nu er i krise,” siger Carsten Larsen.