Lærere bruger Facebook til faglig videndeling
Greve Gymnasium 01 Lærerforberedelse

Lærere bruger Facebook til faglig videndeling

Når lærerne ikke er på Skolekom, kan den faglige sparring foregå på Facebook, mener It-lærerforeningens formand. Dansklærerne har spredt videndeling til hjemmeside, Facebook og nyhedsbrev. Men det kræver ressourcer.

Hjemmeside, Facebook og nyhedsbrev – Der er masser af kanaler at kommunikere igennem. Men hvor skal man som faglig forening lægge sine kræfter, og hvor samles lærerne?

Det skal være nyt på hjemmesiden
Dansklærerforeningen har mange digitale bolde i luften: En hjemmeside, nyhedsbreve og en Facebook-side.
”Kommunikationen kan jo let drukne, derfor prøver vi at ramme så bredt som muligt,” fortæller Claus Nielsen, der er formand for gymnasiesektionen i Dansklærerforeningen.

Hvis man skal have en interessant hjemmeside for lærerne, er der behov for en del vedligeholdelse og opdatering, påpeger Claus Nielsen. På de faglige foreningers hjemmesider skal lærerne kunne følge med i nyeste kurser, aktiviteter og anbefalinger.
”Det værste for en hjemmeside er, hvis der bare ligger gamle ting på den. Så kommer man ikke igen, som bruger,” siger Claus Nielsen.
”Vi er i høj grad privilegeret som en stor faglig forening, fordi vi har et sekretariats ansatte til hele tiden at lægge nye ting på vores hjemmeside,” fortæller Claus Nielsen, der er formand for 1820 dansklærere i den gymnasiale sektor.

Ingen brugte forum
It-lærerforeningen har ikke et sekretariat i ryggen, for foreningen er lille med under 100 medlemmer. Men alligevel har foreningen fundet sin måde at videndele og kommunikere med it-lærerne.
Foreningen driver materialesitet, iftek.dk, der er skrevet og udviklet af foreningens medlemmer med støtte fra It-Vest og Region Midt. Her er der forslag og materialer til en række forløb til forsøgsfaget informationsteknologi.

It-laerer.dk fungerer primært som foreningens hjemmeside med referater, vedtægter og arkiverede nyhedsbreve og blade.
”Jeg har forsøgt at få et forum på hjemmesiden op at køre, men det har der ikke været interesse for. Det blev simpelthen ikke brugt,” fortæller Jacob Stenløkke Bendtsen, formand for It-lærerforeningen.

De fleste er på Facebook
Til gengæld har foreningens Facebook-gruppe større succes. Her deler it-lærerne erfaringer, links og viden.
”Jeg tror, at Facebook-gruppen bliver brugt så meget, fordi de fleste er der alligevel,” siger Jacob Stenløkke Bendtsen og tilføjer:
”Det er også grunden til, at lærerne ikke rigtigt bruger fagkonferencerne på Skolekom mere. Det er efterhånden de færreste skoler, som bruger Skolekom. Derfor er lærerne der heller ikke i dagligdagen.”

Dialog frem for envejskommunikation
Hvis man som faglig forening vil åbne op for en større videndelig og kommunikation mellem lærerne, foreslår Jacob Stenløkke Bendtsen, at man opretter en Facebookgruppe. Den kan være som hos It-lærerne løst organiseret. Så kan alle brugerne være med til at skabe indhold på den.
De inviterede medlemmer til at deltage i gruppen via et nyhedsbrev.
Fordelen ved Facebookgruppen er, at her kan foreningens medlemmer samles, fortæller han.
”Ulempen ved de traditionelle medlemsblade er, at de er baseret på envejs kommunikation. Man læser bladet, og så sker der ikke mere. På Facebook samles vi om en dialog,” siger Jacob Stenløkke Bendtsen.

Videndeling, kommunikation og hjemmesider

• GL holder seminar for de faglige foreningers bestyrelser den 21. marts 2013 i Odense.
  • Halvdelen af programmet består af workshopper om kommunikation, hjemmesider og efteruddannelseskurser.
  • Gratis for bestyrelsesmedlemmer i de faglige foreninger
  • Se mere om tilmelding og program på Gl.org