Lærer: Fra nu af er det en del af hverdagen
Lærer-fra-nu-af

Lærer: Fra nu af er det en del af hverdagen

For lærer Sidsel Nonnemann er virtuel undervisning blevet et ekstra redskab i værktøjskassen, som hun vilfortsætte med at bruge.

Vi er blevet meget bevidste om, hvad der giver mening, og hvor begrænsningerne er.”

Sidsel Nonnemann er lærer og it-vejleder på Midtfyns Gymnasium. I disse uger gør hun og kollegerne sig en masse erfaringer med virtuel undervisning, som de vil tage med og bruge, når hverdagen bliver normal igen, fortæller hun.

“Jeg synes, at min virtuelle undervisning i store træk har den samme faglighed som min normale undervisning. Vi er mange, der kan se, at det fremover sagtens kan fungere med et virtuelt modul hist og her,” siger Sidsel Nonnemann.

Hun forestiller sig, at hun for eksempel vil lave virtuel undervisning, hvis hun er hjemme med et forkølet barn eller har et modul, når hun sidder i toget på vej på kursus. Også møder med kollegerne kan nu foregå virtuelt, hvis der er brug for det.

“Det vil være oplagt, hvis man har en kollega, der har en skemafri dag og bor langt væk fra skolen. Også et enkelt modul på en ellers skemafri dag kan fremover blive virtuelt.”

Nu har vi prøvet det
Hun er sikker på, at hendes kolleger tænker på samme måde.

“Nu har vi en platform til det, og stort set alle har prøvet den af, så fra nu af er virtuel undervisning en del af hverdagen. Det er en ekstra ting i værktøjskassen, vi vil bruge, når det giver mening,” siger Sidsel Nonnemann, der også tror, at eleverne fremover vil efterspørge virtuel undervisning indimellem.

Et enkelt modul på en ellers skemafri dag kan fremover blive virtuelt.

Sidsel Nonnemann, lærer og it-vejleder
Midtfyns Gymnasium

Selv er hun blandt andet blevet overrasket over, hvor vellykket virtuelt gruppearbejde i matematik kan være.

“Det fungerer rigtigt godt, at jeg kan droppe ind i grupperne og give dem individuel feedback. Selvom vi ikke sidder over for hinanden, er der nærvær, og man undgår den støj, der tit er på skolen,” siger Sidsel Nonnemann, der også underviser i idræt.

Elever og lærer mødes
På Midtfyns Gymnasium bruger lærerne Microsofts platform Teams til den onlineundervisning, de er blevet tvunget ud i. Dagen efter pressemødet, hvor statsministeren lukkede store dele af Danmark ned, samledes lærere og ledelse på skolen. Her introducerede Sidsel Nonnemann sine kolleger til Teams. I starten af skoleåret havde hun oprettet systemet på skolen, men havde ikke nået at få det indfaset. Nu skete det fra den ene dag til den anden.

“Mit indtryk er, at langt de fleste bruger Teams, og at der i høj grad er tale om synkron virtuel undervisning, hvor lærer og elever er logget på samtidig og kan kommunikere med hinanden. Jeg er vildt imponeret over, at de bare har kastet sig ud i det,” siger Sidsel Nonnemann.

“Jeg lavede en miniundersøgelse i ugen inden påske i 1.g- og 2.g-klasserne. Her var det mere end 80 procent af modulerne, der startede med, at elever og lærer mødtes i Teams.”

Kæmpestore forskelle
Sidsel Nonnemann er frikøbt en del af sin arbejdstid og er it-pædagogisk konsulent hos IT-Center Fyn, der dækker 40 gymnasier og VUC’er. Hun har derfor også et billede af, hvordan omstillingen til virtuel undervisning er gået mere generelt.

Hun fortæller, at der er kæmpestore forskelle skolerne imellem – både i forhold til hvilken type virtuel undervisning der foregår, og om skolerne har valgt én platform, som alle bruger.

“På de skoler, hvor der ikke fra start af har været en klar melding fra ledelsen, bruger lærerne forskellige platforme. Dels er det svært for eleverne at forholde sig til, dels er det problematisk, fordi der kan mangle en databehandleraftale. Mig bekendt er der ingen gymnasier, der har en aftale i forhold til eksempelvis Discord,” siger Sidsel Nonnemann.

Inden coronakrisen måtte 20 procent af undervisningen i de enkelte fag/hold ifølge bekendtgørelsen afvikles virtuelt. Sidsel Nonnemann gætter på, at Midtfyns Gymnasium har ligget tæt på nul, når det gælder synkron virtuel undervisning.

“Om et år ligger vi måske på 5-10 procent,” siger hun.

Efter coronakrisen

Hvad har de seneste uger lært landets gymnasielærere om virtuel undervisning? Kommer det til at ændre noget, når det bliver hverdag igen? To lærere, en rektor og en forsker giver her deres bud.

Tema: Den digitale skole