Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat
Iben-Lehmann-Rasmussen-aspect-ratio-348-234

Lad os respektere forskellene mellem stx og htx

1. oktober 2024
Skrevet af_
Iben Lehmann Rasmussen

Det er desværre ikke første gang, vi ser, at Danske Gymnasier tror, at de kan tilføje noget af htx’s særlige faglighed til stx og dermed løse strukturelle udfordringer. Sidst var da man mente, at teknologi kunne indgå som et fag på stx, og at stx-undervisere med et kortere kursus kunne undervise i det. Jeg advarede dengang – sammen med Lars Goldschmidt, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – mod denne naive tilgang. Nu ser vi den samme fejlslutning igen, men denne gang med en endnu større udfordring: tanken om, at htx kan flyttes til stx.

Mattias Tesfaye har foreslået, at htx skal kunne udbydes på stx, især i de dele af landet, hvor elevgrundlaget er under pres. Danske Gymnasier er tilsyneladende klar til at påtage sig opgaven, men lad os være helt klare: Htx kan ikke bare flyttes til stx uden at miste sin sjæl og sine særlige styrker.

Htx er en unik uddannelse med en teknologisk profil, der ikke kan kopieres
Htx er meget mere end en gymnasial uddannelse, der tilfældigvis tilbyder teknologiske fag. Vores uddannelse er bygget op omkring en særlig teknologisk og naturvidenskabelig profil, som går dybt ind i undervisningsmetoderne, projekterne og de faglige miljøer, vi skaber for vores elever. Det er ikke blot et spørgsmål om at have et par værksteder eller at undervise i teknologi. Htx’s styrke ligger i kombinationen af tværfaglig projektarbejde, erhvervsrettet tænkning og en tæt kobling til virkelige, teknologiske udfordringer.

Vores undervisere har specialiseret sig i at arbejde med teknologi og innovation på en måde, der kræver både teoretisk viden og praktisk erfaring – erfaring, som er et krav for at undervise på htx. Det særlige ved htx er netop den dybdegående integration af teknologisk forståelse, praktisk kunnen og samfundsrelevant innovation, og det kan ikke bare kopieres til en stx-ramme, hvor de faglige, strukturelle og didaktiske traditioner er helt anderledes.

Stx kan ikke tilbyde den nødvendige infrastruktur
Der er en grundlæggende forskel på stx og htx, ikke kun i deres faglige indhold, men også i den fysiske infrastruktur og undervisningsmiljøet. Htxkræver specialiserede laboratorier, værksteder og teknologiske faciliteter, som er skræddersyet til den type undervisning, vi tilbyder. Disse faciliteter er ofte koblet tæt sammen med de erhvervsuddannelser, der også udbydes på erhvervsgymnasierne, og det skaber et unikt miljø, hvor teori og praksis mødes.

Stx har ikke denne infrastruktur, og uden massive investeringer og en grundlæggende ændring af undervisningsmiljøet vil htx’s særlige faglighed hurtigt blive udvandet, hvis den flyttes til stx. Det handler ikke kun om, hvorvidt stx kan ”lære noget” af htx’s praktiske tilgang – det handler om, at stx og htx er fundamentalt forskellige i deres tilgang til undervisning og læring.

En uddannelse kan ikke flyttes uden at miste sin identitet
I debatten hører vi, at htx kan “omplantes” til stx for at sikre, at flere elever får adgang til teknologisk uddannelse. Men vi må erkende, at htx og stx er to forskellige uddannelser med hver deres særlige profil og styrker. Forsøger man at flytte htx ind i en stx-ramme, risikerer man at skabe en forenklet og udvandet version af htx, som ikke længere kan leve op til de høje faglige og praktiske standarder, der kendetegner uddannelsen i dag.

Htx er en uddannelse, der er udviklet over mange årtier med fokus på at kombinere teknologisk innovation, praktisk problemløsning og en dyb samfundsmæssig forståelse. Det er ikke noget, man kan integrere i stx uden at gå på kompromis med de centrale værdier og arbejdsmetoder, som gør htx til den unikke uddannelse, den er.

Vi skal udvikle htx, ikke udvande det
Der er ingen tvivl om, at htx står over for udfordringer med faldende elevtal i nogle områder. Men løsningen er ikke at afvikle htx ved at flytte det til stx – løsningen er at udvikle htx som en selvstændig, specialiseret uddannelse. Hvis vi skal sikre, at flere unge får adgang til htx, bør vi se på lokale samarbejder mellem stx og erhvervsgymnasierne, hvor htx kan opretholdes i sin nuværende form, men hvor ressourcerne udnyttes bedre. Det kan ske uden at kompromittere htx’s faglige profil.

Htx og stx skal ikke betragtes som konkurrenter, men som uddannelsesretninger, der supplerer hinanden.
Iben Lehmann Rasmussen, lektor og tillidsrepræsentant
Hansenberg Tekniske Gymnasium

Ligesom Niels Yde fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier korrekt siger, skal vi udvikle den unikke uddannelse, htx er – ikke udvande den. Htx har vist sig at være en vigtig drivkraft for teknologisk innovation og praktisk anvendt viden i Danmark, og den skal forblive en selvstændig uddannelsesretning, der kan tilbyde unge en særlig teknologisk og erhvervsrettet dannelse.

Htx og stx skal ikke betragtes som konkurrenter, men som uddannelsesretninger, der supplerer hinanden. Begge har deres særlige styrker og skal respekteres for deres unikke faglige profiler. Det er dog en fejl at tro, at vi kan løse htx’s udfordringer ved at flytte uddannelsen ind i en stx-kontekst.

Vi må anerkende, at htx og stx er forskellige, og det skal vi bevare. Hvis vi virkelig ønsker at styrke teknologisk dannelse i Danmark, skal vi sikre, at htx får de nødvendige ressourcer til at forblive en selvstændig, stærk uddannelse. Htx’s fremtid skal ikke ligge i at blive en underafdeling af stx, men i at blive anerkendt og styrket som den unikke uddannelse, den er. Det skylder vi både vores unge og Danmarks fremtidige teknologiske udvikling.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Niels-Yde--aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    ”Htx kan ikke bare omplantes på stx”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater