Kommende elevformand: Mere retfærdig fordeling af taxameterkroner
DGS
10151219_10203663035324790_342585598895464508_n

Kommende elevformand: Mere retfærdig fordeling af taxameterkroner

Et socialt taxameter står øverst på ønskelisten for gymnasieelevernes nye formand, som tiltræder 1. juli.

Taxameterkronerne til gymnasierne skal fordeles mere socialt retfærdigt.
Den nyvalgte formand for de danske gymnasieelever, Mathilde Lynggaard Vinther, ønsker at ændre på, at alle gymnasier får lige mange penge per elev, uansat om eleverne kommer topmotiverede fra hjem med klassikere i bogreolen, eller om eleverne hører til i den fagligt tunge ende

I weekenden blev Mathilde Lynggaard Vinther valgt som ny formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, og hun tiltræder 1. juli.

Fra Aarhus til København
Når hun taler for en mere socialt balanceret fordeling af taxameter-kroner, bruger hun også sine egne erfaringer. Hun skiftede fra Århus Katedralskole til Københavns Åbne Gymnasium efter 2. g. Ifølge hende  var det en øjenåbner i forhold til, at der kan være store forskelle på eleverne mellem de forskellige gymnasier. På Katedralskolen kom de fleste med gode karakterer fra folkeskolen, mens nogle af eleverne på Københavns Åbne Gymnasium er mere fagligt udfordret.

”I dag får alle skoler den samme mængde penge per elev, uanset hvilke ressourcer eleverne kommer med. Det er klart, at skoler med elever, som er mere udfordret, skal bruge flere ressourcer for at løfte opgaven,” siger Mathilde Lynggaard Vinther.

Bedre vejledning
I forhold til den aktuelle debat om karakterkrav til gymnasierne siger hun:

”Der skal ikke være karakterkrav, men endnu større fokus på vejledning, så eleverne vælger rigtigt efter folkeskolen. I dag bliver nogle elever skubbet mod gymnasiet af vejledning og forældre, som mener, der er mest status ved gymnasiet,” siger Mathilde Lynggård Vinther.

Den kommende elevformand er 20 år og har en samfundsfaglig studieretning.