Jobrotation skal også ske i gymnasiet
Greve Gymnasium 10 undervisning

Jobrotation skal også ske i gymnasiet

Ledige akademikere har fået muligheden for at komme i jobrotation i gymnasierne. GL opfordrer lederne til at bruge muligheden.

Ledige akademikere kommer i arbejde i en periode, mens lærere er på efteruddannelse.

Det er i grove træk ideen med jobrotation, som nu også er blevet en mulighed på gymnasier.

Hidtil har akademikere ikke haft adgang til ordningen med jobrotation, men med regeringens akutpakke er det nu også blevet muligt.

GL opfordrer gymnasierne til at bruge ordningen.

”Der er stor ledighed blandt akademikerne, og derfor er det godt, hvis vi kan være med til at skabe job i sektoren, samtidig med at vores medlemmer får efteruddannelse,” siger næstformand i GL Annette Nordstrøm Hansen.

Rigtig løn
En ledig kan komme i jobrotation i op til et år og får i perioden fuld løn. Ordningen er tiltrækkende for arbejdsgiveren, fordi der følger et tilskud på 160 procent af dagpengene med – eller hvad der svarer til cirka 27.000 kroner om måneden.

Annette Nordstrøm Hansen mener, at ordningen kan være en åbning for ingeniører og andre akademikere til at arbejde i gymnasiet i en begrænset periode.

”De kan få noget erfaring fra gymnasiet og fokus på, hvilken omskoling de har behov for, for at få et permanent job i gymnasiet,” siger hun.

Hun understreger, at ordningen med jobrotation ikke må bruges til at erstatte den arbejdskraft, der i forvejen er på skolen.

”Efteruddannelse er i indlagt i skolens timeregnskab. Jobrotation skal derfor bruges til at skabe ekstra efteruddannelse for medlemmerne,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Reel mulighed
Magistrenes Arbejdsløshedskasse (MA) håber også, at gymnasierne vil benytte sig af ordningen.

”For de ledige er det en god måde at få kontakt med arbejdslivet og kunne skrive noget mere på CV’et. Det er en reel mulighed for at komme ind på arbejdsmarkedet. Den ledige får samtidig en regulær løn for sit arbejde,” siger souschef i MA Job Anne Christiansen.

En ledig i jobrotation kan både vikariere for flere medarbejdere, som er på efteruddannelse i kortere tid eller for én medarbejder, som efteruddanner sig i en længere periode.

Ordningen vil dog ikke nødvendigvis give ledige mulighed for at komme i jobrotation her og nu, da efteruddannelse som bekendt bliver planlagt i god tid.

Jobrotation

• En ledig kan arbejde på regulære løn og arbejdsvilkår, mens en eller flere medarbejdere er på efteruddannelse.
  • Den ledige kan være i jobrotation i op til 12 måneder.
  • Mens den ledige er i jobrotation bliver den toårige dagpengeperiode sat i bero.
  • Jobrotation kan ikke bruges til genoptjening til en ny dagpengeperiode.
  • Arbejdsgiveren modtager 160 procent af dagpengene, eller hvad der svarer til 27.000 kroner om måneden i tilskud.